20 maj 2019 kl. 19:14
Det måste - kanske idag? - ha kommit in moln av tistelfjärilar, troligen/“som vanligt” från Pyreneiska halvön. Var idag ute i Jumkil med gammelhunden Inca för gemensam rastning och svampkoll, och där var minst hundratusentals blommande “dikes”-maskrosor överlupna av nästan lika många tistelfjärilar! Mäktigt, märkligt - och vackert!
Såg en “expert” på SVT-nyheterna tämligen alldeles nyss. Han kommenterade nonchigt en aktuell tistelfjärilinvasion på Öland eller Gotland - minns inte vilket… (:
Han tycktes iaf inte ha en aning om att sådana invasioner förekommit under alla, eller åtm de allra flesta, av de första 82 åren av mitt liv - och jag tror mig veta att de förekom åtm redan på 1800-talet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.