Vilket underbart forum, den åkte direkt upp på favoriter :-).
Har ni några exempel på andra svampsorter man kan plocka? Idag plockar jag endast det jag känner till, såsom, kantareller, trattisar, trumpetsvamp, kalle johan, pepparriska och skäggriska. Men vill gärna lära mig lite fler, då skogen och gräsmattan är full av svamp *behöver ny frys om allt ska få plats*.
Det är ju fråga om tycke och smak, men jag hoppar nog över riskorna (förutom blodriskorna)! Om du tar de första du ser får du din korg full med riskor innan du hittar “bättre”! Du lär dig lätt rimnskivlingen och varje gång du ger dig in i skogen - ta en som du inte känner till och lär dig den!
Rimskivling
Känner dock ingen som är svampkunning :-(. Men de svampar jag plockar idag, de vet jag vad de är :-). Då jag även går sjukskriven *blaaaa*, så är jag ute i skogen dagligen 2 ggr om dagen. Försökte igår att skicka med en bild på en riska som jag var osäker på, men det gick inte. Den är lik pepparriskan men är mera grå/lila och har en skarpare doft.
Maric// Som aldrig äter en svamp som jag inte vet namnet på.
Om inte per d vet vad trattisar, kalle johan är för svampar…är det nog skäl att lägga dessa på minne! Men…om man diskuterar svamp med folk från andra länder borde alla lära sig de latinska namnen på svamparna…annars vet man inte vad man talar om! Trattisar är trattisar - åtminstone i Finland!
Har haft annat att göra då jag inte bor på internet….
Och blev dessvärre chockad över återvändandet till detta forum och se svaren.
Vad spelar det för roll ifall jag kallar trattkantareller för trattisar, eller Karl Johan för Kalle Johan??
Och något som är helt oväsentligt, japp, jag är helfinska!! Och stolt över det oxå.
Härligt ändå att det finns folk med humor och allmänt bestånd på detta forum.
Kramen till er.
Hej o välkommen Maric! Trevligt med nytt folk här! Till per d vill jag bara säga att jag är en van och erfaren svampplockare men trots det kallar jag ibland vissa svampar med smeknamn typ trattis, kalle j, taggis…..inte har svamparna eller andra människor blivit irriterade för det ;-) Men du verkar ju ha det lite jobbigt med dig själv om du hakar upp dig på petitesser…
“Trattisar” är slang och lättförstått jämfört med “Tratt kantareller” som du Per benämner det i ditt fjärde inlägg;)
(Har också kallat mig bara Lotta i några andra trådar, men lägger till E från och med nu då vi tycks vara två Lotta i denna tråden.)
Per d, kan du inte försöka att ändra din attityd? Du gör detta om och om igen, tråkar och försöker att lägga över dina värderingar av språket på andra. Om jag väljer att kalla Stensopp för Kalle Johan eller Karl Johan är upp till mig. Om ditt intresse ligger i att skapa konflikter och långa trådar, tycker jag att du skall vända dig till exv Flashback eller något annat forum. Det är tragiskt att du “måste” göra så här, mer eller mindre varje vecka.
Det är bara att “klicka” på motsvarande “knappar” och välja den bild man vill bifoga! Det borde inte vara så svårt om du kan användda en digital kamera (eller en Nokia med kamera) och överföra bilderna till din dator! Bilder säger mer än tusen ord!!
Med bilder alltså...
Första bilden är en riska som jag inte vet namnet på. Den andra bilden föreställer skäggriska. Hittade en enorm i jämförelse med dem jag brukar plocka, dock var den gammal, så inget ätbart.
img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/04530000-04539999/640x480/4535998.jpg?0”
img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/04530000-04539999/640x480/4535999.jpg?0”
Hej Maric!
Välkommen till den här sidan! Du gör alldeles rätt som rör Dig i skog och mark under Din sjukskrivning! Det är helande. Att ligga i sjuksängen är en sedan länge övergiven metod.
Se’n får vi alla försöka hjälpas åt att tiga ihjäl inlägg från vissa signaturer.
Wikipedia sade så här om misantropi: En misantrop är alltså en människa som utger ett allmänt ogillande av sin egen mänskliga sort och motsätter sig all form av överlevnad för den mänskliga rasen. En sådan människa ser ständigt genom historien en helt onödig evolution av människan och därför ingen meningfull utveckling av människan heller i framtiden. - Så nu vet vi det!
Hej Maric.
Jag heter Eva och finns i Botkyrka.
Det finns ingenting som är mer läkande för både kropp och själ än att vara ute i skog och mark tycker jag.
Så du gör helt rätt!
Skulle haft en heldag i skogen i dag, men det var för varmt för vår vovve, så vi gör ett nytt försök på fredag i stället.
Det är lugnt cHAR Charina. Jag korrekturläser två gånger och det blir likt förbenat fel ibland. För små knappar och för stora fingrar i kombination med avsaknad av tangentlås ger denna effekt. För övrigt anser jag att spindlarna kan plocka ner sina nät nu, deras säsong är över.
att det blev tratt kantarell i stället för trattkantarell som det givetvis heter var ett djupt misstag från min sida, provade faktiskt att rätta det men tryckete fel och lät det vara.
om det heter karl johan eller karljohan kan diskuteras. i danmark är den vedertagna benämningen dock karl johan.
http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Svampe/Karl_Johan.htm
Per d!
Stensoppen har fått sitt populärnamn av en svensk kung vid namn Karl XIV Johan. (Karl den fjortonde Johan). Han var inte kung i Danmark så vad det heter i Danmark är tämligen ointressant.
Därför bör man använda, i tal och skrift, Karljohan. I svamplitteraturen är detta sätt att namnge svampen allmänt vedertaget.
per d:
“att det blev tratt kantarell i stället för trattkantarell som det givetvis heter var ett djupt misstag från min sida, provade faktiskt att rätta det men tryckete fel och lät det vara.”
Hallå där!
Du glömmer hela tiden stor bokstav i början av meningar och egennamn OCH sedan heter det väl ändå inte “tryckete fel”?
Vi använder väl svenska på ett svenskt forum?
Är du ett internettroll?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
per d!
Jag heter inte bent sand, jag heter Bengt Sandh (med versaler)
Om DU har lite bildning så vet du att det inte heter nämnligen utan nämligen.
Du visar varken bildning eller respekt här på forumet, därför ger jag dig ett gott råd: LÄGG NER dina infantila kommentarer och dra i dig några rejäla Gammeldansk och bli som folk…
Var på föreläsning igår med Stefan Einhorn. Han sade otroligt många bra, tänkvärda och roliga saker. En av de bästa var: Välj bort konflikter; Bästa sättet att möta aggressioner är med vänlighet och kärlek. (Kanske för att brist på detta är den främsta aggressions-skaparen???)
Det verkar som om tråden kom av sig pga….en viss per d (harklar)...
Ja, ja vad fan ska man säga?.....Sorgligt eller tragiskt, näe han är ju en bildad och ödmjuk kille. Yea.. (RIGHT)....
Näpp, Marice ville bara lära sig om andra svampar och komma in i dettta forum med alla trevliga människor. *Gäspar STORT* åt alla fina (skogis) människor o önskar er alla en god natts sömn eller dag!
Till per d ......Gå och lägg dig och dröm om svampar, som detta forum handlar om!
Ps. Peace..ödmjukhet och skit i andra… ( Lol )
...och alla ni andra - Go’morgon Sverige…och per d med! Man kan, om man vill, hitta fel i text, tal och åsikter (avsiktliga eller o), men huvudsaken är väl att man mår bra och trivs med sig själv och/eller andra (i skogen eller inte). Humorn skall vara med och trångsyntheten bannlysas! Gillade karldenfjortondejohan! Ha en bra dag! Här regnar det!
Röksvamp/Svampkniv
helt otroligt vilken storm det blev här bara för att jag råkade påtala för en nybörjare att det heter trattkantarell och karl johan och inget annat ! förstår inte vad jag gjort för fel, alla säger ju att sidan är så bra för nybörjare och att dom skall lära sig så mycket här…...
att sedan en filur som bengtsand i sin frenesi mot särskrivning skriver karl johan på sitt lilla vis kan väl accepteras så länge han inte uttalar svampens namn som paradgatan i oslo….. LOL
Nej, du skrev inte att man ej bör skriva slanguttryck och varför, du skrev det på ett mycket tyket retoriskt sätt. (Att fjantigt låtsas intge förstå att personen inte skrivit om trattkantareller och Karl Johan bara för att den använde slanguttryck är inte ett “litet påpekande”.)
Och att du tyckte att du kunde påpeka för samma person att den inte bör springa i skogen när den är sjukskriven, utan att först fråga VAD den är sjukskriven för (LOL). Det är inget tecken på bildning.
Såg du länken om internettroll?
Fast ibland är det kul att brottas med trollen.
Maric undrade om vi hade några andra bra exempel på nya svampsorter att plocka?
Jag kan föreslå att gå in i databasen o kika, där finns en del tips att hämta, sök på tex sopp eller kremla så får du en hel del matnyttiga tips.
Ännu enklare är att klicka på översta länken som heter matsvampar så är det bara att välja o vraka.
Maric. Det här tipset fick jag av Michael Krikorev nyligen: Nya Svampboken av Holmberg & Marklund är den bästa boken för matsvampsplockare. Där finns förväxlingssvampar presenterade i anslutning till varje matsvamp vilket skiljer den från de flesta andra svampböcker. Den har kommit ut i en ny utgåva för i år:
http://www.bokus.com/b/9151847078.html
Det verkar som en bra hjälp. Den kostade 158:-
Lycka till!
Nya svampboken finns också i en mindre modell Lilla nya svampboken. Jättebra för den som skall lära sig. Den har med alla de bästa och lättaste matsvamparna med förväxlingssvampar bredvid. Inte så mycket ointressanta svampar för nya matsvampsplockare i skoken. Jag gav den i höst ill mina barn barn 7 o 5 år gamla.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.