0 1583 visningar

7 svar

Okänd svamp ...

GLund

29 jun 2019 kl. 11:36

Dessa har jag sett för andra året på samma ställe. Gräsmatta, typ parkmark bredvid en gammal Pil och jag kan inte hitta den i någon svampbok. Vad är det?

0

gegge

29 jun 2019 kl. 13:08

Någon champinjon… Förmodligen grattis.

0

Glund

29 jun 2019 kl. 15:08

Tja, kanske det. En champignon måhända, Kan tillägga att bilderna är från förra året men jag kan tänka mig att dom kommer tillbaka i år igen. Kanske man törs smaka. Hoppas det blir grattis då så det inte blir, - beklagar sorgen. :-)

0

HLilja

29 jun 2019 kl. 15:21

Eller kanske någon fjällskivling? Tycker färgen på skivorna är lite fel för champinjoner. Skulle vara mer åt det rosa hållet (på ett ungt ex) eller mörkare (på ett äldre).
Och “våga inte smaka” om du inte med säkerhet vet vad det är!

0

Niklas

29 jun 2019 kl. 17:11

Troligen någon sorts fjällskivling.

0

telamonia

29 jun 2019 kl. 18:11

Tycker nog att skivorna ser rätt ljusa ut i så fall är det nog en fjällskivling.  Om de är ljusa så är det mindre bra….

0

telamonia

29 jun 2019 kl. 18:51

Skulle kunna vara en art som kallas Bandad giftfjällskivling.  Den är mycket farlig och lika giftig som Vit Flugsvamp…En okänd giftsvamp i Sverige men har orsakat dödsfall i Europa. Den är funnen på Gotland Västmanland tex. Och även så långt upp som Dalarna.  MKt farlig.!!
På latin Lepiota brunneoincarnata

1

Michael Krikorev

29 jun 2019 kl. 19:19

Det är utan tvekan rodnande fjällskivling i strikt bemärkelse, Chlorophyllum rachodes s.str. Den anses ätlig men är inte någon av de godaste svamparna. Det finns två dubbelgångare varav en är giftig, det är C. brunneum (giftig) och C. olivieri (ätlig).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone