0 1561 visningar

7 svar

Vit eller lömsk Flugsvamp ????

Ingemar N

1 jul 2019 kl. 13:31

Fann helt oväntat en stor svamp på min kompost igår, idag var ytterligare en på väg upp (den mindre på bild) Aldrig haft något liknande på tomten förut!
Är dessa rubrikens beryktade arter?? Det enda som jag saknar på den är ringen, annars är likheten slående
För säkerhets skull, har jag tömt ut en flaska klorin där de växte, för sådana vill jag absolut inte ha i min trädgård!!!  Avskyr svampar!!!

0

Komplement till föregående inlägg

Ingemar N

1 jul 2019 kl. 13:48

Sänder ytterligare en bild..Jag bor utanför Trollenäs
På komposten dumpas endast trädgårdsavfall ifrån min egen trädgård,samt ibland någon utgången krukväxt
i Närheten växer en Ask och en Taxusbuske
Har nyligen haft 5 st mindre svampar(betydligt mindre) i gräsmattan med vita hattar, men med brunsvarta skivor, antar att det är någon sort av champinjoner??

0

Skogsnissen

1 jul 2019 kl. 15:02

Klorin lämnas till avfallshanteringen som farligt avfall!

0

HLilja

1 jul 2019 kl. 15:19

Nej, någon flugsvamp är det inte, saknar ring som du säger men saknar även strumpa. Sen anar man att de vita skivorna är rosatonade av sporer, flugsvampar har inte rosa sporer utan vita. Kanske någon rödskivling? Oavsett sort vore det bättre om du blev vän med svamparna istället för att bekämpa dem. De hjälper dig till exempel med att bryta ner din kompost!

0

JanAUppsala

1 jul 2019 kl. 19:21

Skulle kanske möjligen eventuellt kunna tänkas vara rättikmusseron. Googla och läs om den. Och lukta på den!
Den lilla vita, mörkskivade kan vara “väldigt mycket”, delvis beroende på hur liten den är!, men googla på och kolla vitspröding/vit sprödskivling som der I bästa fall kan vara!

0

D.s

2 jul 2019 kl. 13:49

Hej alla, o Tack för era svar!
Känns verkligen skönt att det inte var de befarade svamparna som jag starkt misstänkte,Växtförhållanden för dessa stämde förvisso inte, men dess sporer kunde ju eventuellt ha förts med i någon planteringsjord (som bland annat innehåller barkmylla ifrån skogen) som jag tidigare köpt till mina odlingslådor, och nu uttjänt hamnat på komposten
Tror inte ens den mest svampälskare person skulle vilja ha dessa arter i sin trädgård, därav blev det också det “Tyngsta gardet” vid bekämpningen för att förhindra vidare spridning..Småsvampar har alltid funnits på komposten, och dem har jag inget emot,  Men har haft en hel del problem med svampangrepp på prydnadsträd som gett röta, därav är jag inte någon älskare av svamp i trädgården
Svampar passar bäst i stora skogen!

0

Joachim Krumlinde

3 jul 2019 kl. 09:39

Svampen på bilden är väl samma som i det inlägg där du häller klorin i komposten. Det bör vara en nerbrytare, mest troligt i släktet Entoloma (rödskivlingar). Det är varken flugsvamp eller musseron, som är mykorrhizasvampar.

1

Michael Krikorev

3 jul 2019 kl. 11:59

Inte bra att hälla klorin i naturen, och inte i en kompost där du behöver levande nedbrytare som svampar, bakterier, maskar m.m. för att det överhuvudtaget ska kunna bli en kompost. Annars får du bara avfall som aldrig bryts ned.

Hursomhelst ser det ut att vara lite hyllerester kring fotbasen i form av en volva, och skivorna ser rosatonade ut på dina kompletteringsbilder, så troligen är det en vit slidskivling i släktet Volvopluteus. Den är ofarlig för människor och hjälper till att bryta ned döda växtdelar i komposten.

0

D.s

3 jul 2019 kl. 16:14

Hej igen!
Nu har jag Googlat runt en del på bilder, och jag tror att Michael har prickat in rätt! Tack!
Efter vad jag har kunnat läsa mig till..Så lär svampar i denna familj ätas i vissa asiatiska länder, och odlas där i halmstackar , Asiater som kommit hit till Skandinavien,har plockat svampar i tron att det var samma sort som finns i hemlandet, men som visat sig i efterhand vara den vita flugsvampen, Så kanske inte så konstigt att jag närmast var övertygad om det var just denna mycket otrevliga svamp jag nu fått i komposten..Likheterna är slående för mig som inte är något vidare svampkunnig, på den mindre svampen, verkar där t.ex vara en strumpa, skivorna var inledningsvis helvita ( efter vad jag kunde bedöma) , klockformen på hattarna, dess kritvita kroppar.. Ja, allt tycktes stämma förutom avsaknad av ringen, samt växtplatserna där de normalt brukar förekomma

Självfallet vet även jag att klorin inte är bra, Inget jag normalt använder för bekämpning, Men det här var en stark “nödlösning” för att säkert stoppa en befarad, mycket otrevlig svampsort som sökt sig hit

Tack än en gång alla för era svar!

P.S. Tittade till dem idag, nu har skivorna(det som finns kvar av dem) blivit närmast rödbruna!, Svamparna nu hårt angripna av insekter, ev även av sniglar
.

0

Snic

6 jul 2019 kl. 00:15

Alltså du har en kompost men vill inte ha svampar,WOW

0

Snic

6 jul 2019 kl. 00:17

Du vet väl att när du ser fruktkroppar så finns mycelet överallt?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone