0 529 visningar

22 svar

Vad är detta?

Cecilia

27 sep 2006 kl. 12:06

Hej!

Är ny här och helt novis, vågar knappt plocka kantareller;)men vill lära mig mer.

Har hittat denna svamp i trädgården och undrar vad det är och om den är giftig eller går att äta?

Tack på förhand!

0

Kenneth

27 sep 2006 kl. 12:12

Ser ut som en Amanita… dvs “flugsvamp”! Foten bör växa ur en “hylsa”! Ät ej!!

0

Cecilia

27 sep 2006 kl. 12:22

Tack för svar, skulle aldrig äta något som inte en expert sagt något om. Men jag vill inte ha dem växande i trädgården om de är giftiga då jag har en 2½ åring som har mycket hyss för sig.

Jag såg ingen “hylsa” men visst liknar den lite bilden på lömsk flugsvamp.

0

Hans v E

27 sep 2006 kl. 13:57

Det måste vara en rodnande flugsvamp, även om den inte är riktigt lik sig - ovanligt prydlig. Denna art har inte “hylsa” som lömsk flugsvamp har.

0

Bo E

27 sep 2006 kl. 14:15

kolla om den rodnar i brottytor och ev. maskhål.
i så fall är den betydligt ofarligare att få i sig även om man inte rekommenderar att äta den rå.

Som stekt är rodnande flugsvamp ätlig.

Men förväxlingsrisken med brun eller lömsk måste man klara ut till 100% innan man vågar prova!

0

Cecilia

27 sep 2006 kl. 15:22

Tac för svaren!

Uppstår rodnaden på en gång? Jag bröt isär den och än (2 minuter sedan) är den forfarande helt vit.

Vet inte om den är extra prydlig då den står rätt fritt och skyddat i vår trädgård. Jag kommer inte våga äta den även om det är en rodnande variant ;)

0

Cecilia

27 sep 2006 kl. 15:26

Kollade ordlistan och skrapa på foten men den rodnar inte.

Hur pass giftiga är flugsvamparna, måste man tvätta händerna ordentligt efter man plockat eller…?

(som ni märker helt novis)

0

Cecilia Alvthin

27 sep 2006 kl. 15:36

Har fått förslag på stolt fjällskivling, kan det stämma?

0

Kenneth

27 sep 2006 kl. 15:40

Aldrig i världen! Skogschampinjon torde det vara!

0

Cecilia

27 sep 2006 kl. 15:48

Vore ju trevligt om det var det som växte i min trädgård ;D Den är också lik, va svårt detta verkar vara. Vågar ju dock inte äta den om jag inte är helt 100%.

Han ju tilläga att ringen är väldigt tunn och fladdrig om det nu kan ha betydelse.

0

Kapten Hammock

27 sep 2006 kl. 15:49

Håller med om att det inte ser ut som stolt fjällskivling, men skogschampinjon tror jag inte på med tanke på de vita skivorna.  Tror i så fall mer på flugsvamp av något slag.

0

Kenneth

27 sep 2006 kl. 15:53

Hoppsan…flugsvamp är det! Blandade med en annan signatur, som visade bilder på skogschampinjon! Ät den för allt i världen inte!! Tack Hammock för din kommentar!!

0

Cecilia

27 sep 2006 kl. 16:02

När jag tittar på bilder med flugsvamp så är det mest ljusa fjäll på mörk botten men på min är det ju tvärt om. Fjällen är väldigt lätta att borsta bort också.

Varför inte stolt fjällskivling?

0

Bo E

27 sep 2006 kl. 16:54

Vid närmare betraktande av din bild ser man ju att foten inte är vit, bara ringen!
Är det verkligen flugsvamp då?

Vore kul om fler “asterixer” la sig i debatten, om den nu inte rodnar så är jag faktiskt mycket tveksam till att det skulle vara flugsvamp.
Vilken då, brun eller lömsk?

0

Franco Matli

27 sep 2006 kl. 18:42

Ser ut att vara Spärrfjällskivling=Lepiota aspera

0

Bo E

27 sep 2006 kl. 18:47

Det verkar troligt.
Är den giftig eller bara inte nån rekommenderad matsvamp? Ovanlig?

0

Nicklas

27 sep 2006 kl. 19:26

Det verkar vara en ovanlig en

0

Spärrfjällskivling!

Michael Krikorev

27 sep 2006 kl. 20:40

Håller med Franco, det är spärrfjällskivling (Lepiota aspera) eller närstående art:
http://www.swefungi.se/PAGES_IO/Lepiota_aspera.html
http://www.grzyby.pl/gatunki/Lepiota_aspera.htm

Inget att äta. Den är inte vanlig men har dykt upp i flera trädgårdar här i Stockholmstrakten i år.

0

Spärrfjällskivling!

Göran H

27 sep 2006 kl. 20:48

Enastående bra Franco och Micke.
Spärrfjällskivling låter som nå´t som skall hindra en från att åka utför.
Skönt att vi har er.

0

Spärrfjällskivling!

Cecilia

27 sep 2006 kl. 21:34

Härligt! Det verkar helt klart stämma, då vet jag.

Tack ska ni ha!

0

Hans v E

27 sep 2006 kl. 22:01

Ursäkta! Jag tyckte ju den inte var lik sig. Bra Franco!

0

pfifferling

27 sep 2006 kl. 22:03

Tack michael och Franco för att ni hoppar in och reder ut problem så fint

0

Hans Myhre

27 sep 2006 kl. 22:25

Dere har rett, det er L. Aspera.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone