Dessa växte i ganska torr, äldre mestadels äldre tallskog i Hälsingland.
Har letat, men inte funnit vad det är för sort… Vill ni hjälpa mig?
Ska troligen bli vit flugsvamp, giftbomb!
Uscha! Har kollat å läst om dessa å hade mina små aningar.
Tack så himla mycket!
Det är inte vit flugsvamp, utan troligen lökfotad snöbollschampinjon, Agaricus essettei alternativt knölchampinjon Agaricus sylvicola. Unga svampar av samma art som i ditt andra inlägg: http://svampguiden.com/forum/visa/267078
Tror fortfarande på vit flugsvamp som ganska ofta ser ut så - med skrovlig fot och basalknölen “under jord” - och hoppas få stöd för den åsikten!
Om frågeställaren råkar ha ett fullt utvecklat exemplar och fotar det -och då även skivorna, skulle vi kunna avgöra säkert hur det ligger till. Då slipper vi ställa våra totalt motsatta antaganden mot varandras…
Av någon anledning (senilitet eller nåt sånt) hade jag missat den tredje bilden, som nu gjort mig fundersam och gör att jag bättre förstår Mikaels synpunkt. Är dock fortfarande inte säker på hur fotbasen ser ut “i verkligheten”. Bilden visar inte hela foten/allt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.