Dessa två stora växte vid skogsbrynet vid min kompost under rönn, ek och hassel. Giftiga eller ätbara? Utanför Rimbo, Norrtälje.
Det är i alla fall ingen flugsvamp utan någon fjällskivling. Har bara lyckats hitta den stolta en enda gång och har inte haft tillfälle att lära mig den ordentligt. Det finns andra fjällskivlingar också, t.ex rodnande, som inte är någon matsvamp, och som växer på näringsrik mark, såsom vid komposter. Den rodnar om du delar på den.
Stolt fjällskivling! Du känner igen den bl.a. på den vattrade foten! Helstekt hatt är en skojig rätt på den (går att äta också #i bitar"1
Jag trodde kanske inte den stolta hade såpass vit hatt, men då kan den uppenbarligen ha det, intressant! Helstekta såna hattar är verkligen jättegott! Säkert lika goda i bitar med:-)
Kan tillägga att fjällskivlinglar som växer vid komposter oftast är rodnande fjällskivling. Dessa bör man undvika att äta eftersom det finns flera arter av rodnande som kan vara svåra att särskilja, och några är lätt giftiga. De svampar du hittat är dock precis som Jan skriver Stolt fjällskivling.
“Fotvattringsgrad” och hattfärg hänger oftast ihop med solexponering och ibland med jordmån. Stolta på frötallshyggen eller vid grustag e.d. har således ofta mörkare, “solbrända” ben och hattar!
Jaha så intressant, tack Jan A, kul att få veta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.