Hej var ute och vandrade i skogen i Sörmland igår och hittade vad jag tror är kantareller, de växte i mossa och det var blandad skog, gran ä, tall o björk vad jag lade märke till. Jag postar någon bild och hoppas någon vänlig själ kan säga om jag har rätt .
Lite mer bilder
Javisst!
Tack för svaret ska steka dem omgående
Nästa gång så kan du testa att pilla bort åsarna på undersidan som ett test. Stannar dem kvar är det bra. Narrkantarellen (falsk), har skivor som lättare trillar av.
Självklart så är det också en utseende skillnad men kul att testa flera metoder och få “positivt” utslag på samtliga :) glad måltid
Hoppas du skar/rensade bort den förtorkade delen av hattarna! Den smakar ofta beskt och illa! Kantarellen är ingen torksvamp!
Slevade i mig svamparna rakt ur stekpannan, luktade så förbannat gott när jag stekte dem. Det ska regna imorgon så då hoppas jag att de ploppar upp lite mer kantareller, måste säga att det är en nyfunnen hobby o riktigt trevlig faktiskt man blir liksom fast i svampletandet när man väl hittat några
Du har hittat ett intresse för livet, det är fantastiskt kul både att leta och att lära sig mer, det finns oändligt mycket att lära och upptäcka! Men för den som inte vill fördjupa sig kan man gott o väl nöja sig med typ kantareller och taggsvamp och få ut mycket av det!:-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.