0 799 visningar

9 svar

Nån slags gul taggsvamp??

HLilja

1 aug 2019 kl. 20:54

Gick på denna märkliga i dag. Växte i barrmattan i granskog, enstaka tallar, Bohuslän. Kan finnas kalkstråk där den fanns. Det fanns tre stycken. Intensivt gulgrön på ovansidan, små gula taggar på brun botten. Längd 15 cm, bredd 9 cm, höjd ca 5 cm. När man plockade den följde en stor kaka barr med. Jag gissar att svampen är ganska outvecklad, i ett ungt stadium. Köttet är hårt o sprött och lätt att bryta isär. Den svartnar/grånar när man delar den. Stark lukt av mjöl, luktar precis som streckmusseron tycker jag. Har kollat på hydnellum geogenium, men tycker inte riktigt det stämmer, det står till ex inget om lukt eller att köttet mörknar. Ska försöka skicka flera bilder om jag lyckas, det brukar ofta krångla lite för mig. Nån som vet vad det kan vara?

0

HLilja

1 aug 2019 kl. 20:57

Lyckas tyvärr inte skicka någon bild, för lite minne i mobilen… Men förhoppningsvis får någon en tanke bara med hjälp av texten.

0

JanAUppsala

1 aug 2019 kl. 21:27

“Den gula” är ganska vanlig häruppe I Uppland och jag har MÅNGA lokaler - men aldrig ens hört talas om såna dimensioner som du nämner. Men den växer ju i gyttringar som ibland kan misstolkas som en enda individ. Lycka till med tekniken!

0

HLilja

1 aug 2019 kl. 21:57

Det kan säkert ha varit ett gytter av flera, som sagt var de nog outvecklade, jag såg inte ens några fötter, om de nu fanns. Ovansidan var som en enda kaka och det gick knappt att se var, nedåt sett, svampen slutade och var barrkakan började, det var så ihopvuxet. Luktar “dina” gula sådär starkt av mjöl?

0

HLilja

1 aug 2019 kl. 22:05

Första bilden, ovansidan av svampen.

0

HLilja

1 aug 2019 kl. 22:07

Från sidan

0

HLilja

1 aug 2019 kl. 22:12

Taggarna, mycket inzoomade, kan nätt o jämt se dem med blotta ögat, åtminstone utan läsglasögon…

0

HLilja

1 aug 2019 kl. 22:15

Genomskärning, ovansidan hamnade till höger på bilden.

0

JanAUppsala

2 aug 2019 kl. 07:19

Ser mer ut som sjuklingar än som gulisar. Har aldrig sett ngn mera missbildad korktaggsvampshattöversida…  Men i förrgår rekade jag lite lätt inför höstens första svamputställning och kollade bl.a. H. suaveolens-tillgången. Den var “tidig”, god och välluktande - men i mycket konstigt skick!
Kan det vara årsmånen, vädret månne?!  Svampangrepp?

0

HLilja

2 aug 2019 kl. 07:55

Åh jaha… Ja det skulle faktiskt kunna vara något angrepp, det gula, när du säger det. Trodde nämligen först det kanske var trollsmör i ett tidigt skede, men fick sen upp en hel svamp med taggar under… Jo dofttaggsvamp hittade jag också igår i mängder, och de flesta av dem såg rätt konstiga ut, några få som var riktigt fina. Har tyvärr ingen erfarenhet att den gula men denna påminde lite om H. suaveolens men var “köttigare” och som sagt hård/fast och spröd, inte seg, och hade en helt annan doft.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone