Hejsan alla er som är lika tokiga som jag är så här års!
Till min stora förfäran så tror jag att dem kantareller jag låter växa upp på mitt hemliga ställe har drabbats av någon sjukdom / mögel. Jag har aldrig stött på detta för så är ställd. Kantarellerna har blivit blå/grå fläckiga eller helt täckta av denna färg på ovansidan av hatten. De lite större som drabbats ser även ut att ha spruckit från hatten ner till foten. Det ser ut som någon form av mögel i teckningen men ger ingen särskild lukt (men jag är lite täppt).
Någon som vet vad detta är? Eller är det en sur trollpacka som förbannat kantarellställe jag berövat henne?
Tacksam för svar!
Svårt att säga något bestämt utan foto, men antagligen har de blivit påverkade av torka. Då brukar de mörkna och även spricka. Om det sedan regnar mycket och de redan är i dåligt skick repar de sig inte utan kan bli skadade/angripna även av vätan, mögla osv. Det är lite av tjusningen med att plocka svamp, tycker jag, att det är så oförutsägbart. Inget år är det andra likt. Här där jag bor finns för tillfället fina kantareller endast där det vanligtvis brukar vara riktigt blött, gräsiga/mossiga sänkor i skogen. Men säsongen är inte slut än, det finns hopp:-)
Definitivt en sur trollpacka som varit framme!
Något svampangrepp!
Av en trollpacka!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.