0 1936 visningar

9 svar

Gillar inte svampsmak?

svampiana

15 aug 2019 kl. 19:35

Hej!
Detta verkar vara mkt märkligt enligt min familj men jag gillar ingen svamp och har ändå smakat en del.
Vanlig Kantarell - Äcklig, kan inte äta
Trattkantarell - Som vanlig men värre
Blek taggsvamp - värst av alla påminner mig om ruttet kött
Stoltfjällskivling - Sådär men inget jag hade ätit ”frivilligt”
Soppar: De flesta äckliga förutom Karljohan som jag tycker är sådär men inte god.
Champinjon: Fruktansvärd smak och konsistens.
Jag vet till 100% att det är rätt och resten av min familj äter med god aptit och anser att det är delikatess speciellt kantarell och taggsvamp.
Jag antar att jag inte gillar ”svampsmaken” vilket är synd då jag gärna vill äta.
Jag hade tänkt prova en kremla nu och hoppas att jag inte hatar den.
Är det någon mer som inte gillar svampsmak och finns det någon svamp som inte är så ”svampig” i smaken?
Jag är intresserad av svamp i övrigt och lär mig gärna om olika arter.

0

JanAUppsala

15 aug 2019 kl. 19:59

För två (2) dagar sedan lämnade jag en del uppgifter om mandelriska, som har en annorlunda smak, speciellt om man anrättar den enligt det recept jag tipsade om. Idag har jag plockat en del mandelriska “hemomkring” - inte riktigt av “pastejkvalitet” men i hyggligt skick. Har du provat den, tämligen annorlunda svampen?

0

svampiana

15 aug 2019 kl. 20:57

Nej jag har inte provat mandelriskan, tro aldrig att jag hittat en.
Men har den inte så svampig smak? Isåfall ska jag försöka hitta en och prova.
Vet du ngt om kremlor? Hur de smakar? Har de mkt ”svampig” smak?

0

mumrik

15 aug 2019 kl. 23:36

Jag tycker de flesta kremlor har en väldigt svag smak. De är ganska torra, inte så svampiga i konsistensen. Kanske kan va nåt?

Beklagar din situation. Vilket hemskt öde - svamp som är så gott! Har känt några personer som inte tyckt om svamp, men för dem har de varit konsistensen. De hade också problem med anda saker som de tyckte hade skum konsistens.

0

Göran N

16 aug 2019 kl. 10:32

Det är väl som det är. Jag tycker inte om surströmming, kan inte förmå mej att äta fastän jag försökt flera gånger tillsammans med entusiaster.  Ostron går men inget jag måste ha. Tycker inte om konsistensen på pölsa så då äter jag inte.
Det finns ju så mycket gortt, ät det istället

0

JanAUppsala

16 aug 2019 kl. 11:00

Jodå, jag vet något litet om kremlor. Många är aningen menlösa i smaken, men alla har trevlig konsistens. Sen finns det riktiga juveler också, bl.a.  grön-, mandel-, kant-, guld- och sillkremla s.lat.  Nästa söndag, 25 augusti har Uppsala Svampklubb svamputställning och visar svampfärgning m.m. på Stadsskogens dag i Uppsala, och hoppas då kunna visa såväl en del kremlor - som annat gott och vackert. Återkommer senare med mer om detta!
En del om kremlor kan du få se om du googlar på “svampguiden, kremla, jan a”. Tar du bort mig ur sökningen så får du måhända andra, bra träffar!

0

UPPDATERING!!

svampiana

16 aug 2019 kl. 22:02

UPPDATERING:
Jag har nu testat Gulkremla och Brödticka!
Brödtickan tyckte jag var också var äcklig tyvärr - MEN!! Gulkremlan!!! Den första svampen jag inte tyckt är äcklig! Den var faktist nästan god.
Smakade inte alls svamp och hade mkt spröd och knaprig konsistens.
Tyckte att smaken påminde lite om rostat bröd.
Bifogar bilder; (glömde ta bild på gulkremlan när vi tillagade den men tog en i skogen. Andra bilden är på brödtickan tillagad och en bit rå. Den var jättefin inuti! Tyvärr var kremlan angripen av larver och annat men vi fick lite av den iaf :) Ny favorit här bland alla i min familj.)

0

svampiana

16 aug 2019 kl. 22:07

Ser att jag skrev ganska otydligt haha men sammanfattning: Gulkremla god, brödticka tyvärr inte så god.

0

mumrik

16 aug 2019 kl. 22:26

Det är nog väldigt få som tycker brödticka är nån höjdare. Så där skiljer du dig inte från mängden. ;-)

0

JanAUppsala

17 aug 2019 kl. 07:37

Där ser du; de goda kremlorna! Och de är många!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone