Hej! Jag undrar om svampen jag såg idag är violgubbe av äldre exemplar? Jag trodde först att det var svart trumpetsvamp, men det är det definitivt inte. De växte i granskog på grönmossa i södra Östergötland. Den har nästan lite luden hatt.
Nej det är inte violgubbe utan någon av korktaggsvamparna, men jag kan inte säga vilken. Inget att äta tyvärr.
Det verkar allt kunna vara violgubbe, men dåliga, oskarpa bilder!
Nu när jag zoomar in den minst suddiga bilden tycker jag mig kunna se att det inte finns några taggar under, jag får nog ta tillbaka mitt svar…
De växer precis många av miina gubbar brukar göra - men visar ingenting annat av betydelse.
I (sön)dagens Upsala Nya Tidning (190818) finns en – i mitt tycke tyvärr ”betydligt mindre bra” - artikel om ffa violgubbe. ”Våra ansvariga” på länsstyrelsen tycks sakna förmågan att se till att budskap går fram! Bildmaterialet domineras helt av ett strålande storporträtt av en ko i skogen. https://www.unt.se/nyheter/uppsala/morkt-for-skogens-arter-5383815.aspx
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.