Hej. Jag är en glad nybörjare som givit mig ut för att plocka svamp gör första gången sedan barnsben. Innan jag tillagar någon svamp hade jag tänkt försäkra mig om vad det är jag har plockat. Det första är det här som är lik en kantarell men ändå inte. Ängvaxskivling kanske?
Nummer 2 tror jag är en brunsopp, men är inte säker.
Här av vi svamp nummer 3.
Här är nummer 4 som jag tycker känns lurig på något sätt. Kanske associerar vitt med flugsvampen.
Och nummer fem är ännu en “lurig” svamp.
Och till sist vad som väl ändå måste vara en kantarell?
1. Narrkantarell, öätlig till värre. 2. Stensopp / Karljohan!
Tack Jan! Då slipper man att bli besviken över smaken på mina “kantareller.” De åker i komposten.
De av dina bilder jag inte “gissade på” fanns inte med när jag svarade - och ingen är tyvärr tillräckligt bra för att svara helt säkert på!
1. Narrkantarell
2. Karljohan
3. Pluggskivling (giftig)
4. En kamskivling (ej matsvamp)
5. Möjligen en flugsvamp (potentiellt giftig)
6. Är absolut inte kantarell, snarare en fläckig bitterskivling eller annan oätlig skivling.
Bra att du tagit med bilder på både över- och undersida. Nästa gång du ställer frågor, skapa ett nytt inlägg per svamp, och beskriv växtplats, doft och smak mm:
1. Foton av svampens över- och undersida, gärna också i genomskärning
2. Beskriv doft (mjöl, kryddig, obehaglig osv..)
3. Beskriv smak (besk/bitter eller mild?). Spotta ut biten efter du tuggat och smakat.
4. Vilka trädslag finns i närheten. Växer på marken eller på ved? Etc.
5. Vilken del av landet är den funnen?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.