0 6186 visningar

14 svar

Svamp i gräsmattan

Anonym

25 aug 2019 kl. 11:56

Hittade dessa svampar i gräsmattan under en hasselbuske. Dom växer lite enskilt, inte i ring eller klumpar. Detta är i Stockholm. Är mest intresserad av hur man får bort dem från gräsmattan! :)

0

Anonym

25 aug 2019 kl. 11:58

En till bild

0

JanAUppsala

25 aug 2019 kl. 13:09

Varför inte visa den “bättre” som skymtar i bakgrunden?

0

Anonym

25 aug 2019 kl. 15:49

Visste inte att den var bättre! Här kommer en bild på den :)

0

JanAUppsala

25 aug 2019 kl. 16:20

Jo, den presenterar sig tydligt som en flugsvamp! kanske vitgul (läs om den), men det vore bra att få se hur den ser ut också längre ner.
Att få bort, utan gift, ja, det går ju att gräva bort jorden dar de växer - och skänka till någons skog - och hoppas du får bort allt mycelet. Och plocka bort svamparna så snart de visar sig och innan sporerna är mogna! Låt dem INTE sprida sporer.

0

Anonym

25 aug 2019 kl. 16:36

Ojdå! Då grävs den bort direkt! Tack så mycket för svaren. Har upptäckt flera andra svampar i trädgården, du kanske känner igen någon av dem också?

0

JanAUppsala

25 aug 2019 kl. 17:24

Det är pluggskivling, giftig, (googla på den!)  en del individer mögliga, alltså svampangripna!

0

Anonym

27 aug 2019 kl. 09:07

Uppdatering! Vitgul flugsvamp bortplockad men dagen efter möttes mamma av två ryssar som plockade svamp alldeles i närheten av vårt hus. Hon tyckte svampen såg ut som den vi hade i gräsmattan men vågade inte påpeka något då vi har väldigt lite kunskap om svamp generellt. Dagen efter hör hon på nyheterna om några turister som ätit flugsvamp och hallucinerat! Tacksam att vi fick information och hann gräva bort dom, även lite dåligt samvete att man inte sa något till ryssarna…

0

Anonym

27 aug 2019 kl. 09:07

0

mumrik

27 aug 2019 kl. 11:20

Oj! Men om det var samma svamp som de du tog bort de åt så var det inte vitgul. Den är nämligen inte giftig.

0

JanAUppsala

27 aug 2019 kl. 14:49

Otäckt med svampförgiftningar som jag märkligt nog aldrig råkat ut för! Och inte så lätt att artbestämma svamp efter mindre bra bilder - men inte ens jag har sagt att det VAR vitgul, bara kanske - då det tyvärr inte gick att se hela svampen.

0

Paul

19 jul 2023 kl. 20:21

Hittade dessa i vår gräsmatta som ligger intill en skog.
Tacksam för svar vad det är för några och om dom är giftiga eller ej.

0

Micke.L

27 jul 2023 kl. 13:31

Varför ta bort den. Svampar är kanske en av de viktigaste organismer vi har särskilt vad det gäller nedbrytning. Jag blir glad och välkommnar alla arter av svamp i min trädgård!

0

SvenAD

30 jul 2023 kl. 22:49

Flugsvampen tror jag är panterflugsvamp.

0

Fyodor1991

10 nov 2024 kl. 20:50

På tall om ryssarna. Hos dem äter man b.l.a lakritsriskor, svartriskor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone