Hej är alltid lite paranoid när det gäller nya svampar men är nästan helt säker på att detta är grynsopp. Men vi kunde inte riktigt se “grynen” samt att den hade ganska mycket lukt jämfört med t ex Karl-Johan. Men den luktade inte äckligteller bittert eller starkt men man kände lukten helt klart. Den växte på mossig gräsmatta nära tall och något lövträd.
Ja, och den luktar väl gott? Och smakar.
Så du luktar s.a.s. illa? Fothålet har kanske gjorts av en hungrig knäppar- eller annan gourmet-larv,
Haha jag kanske luktar illa. Isf lider nog inte jag så mycket av det. :-P gourmet larver har vi gott om i år. Plockade Karl-Johan igår och en gick hädan för det bara ramla små vita larver ur den.
Hur säker kan man vara på grynsopp? Vill väldigt gärna lära mig nya svampar för vi konkurrerar rätt bra i den lilla skog vi har här där jag bor. Och svamp kan man inte vara utan.
Din grynsopp är 100%-ig! Det är en mycket bra och lättigenkänd matsvamp, som blir toppklassig som torkad, liksom en del andra soppar. Har man fina tallmarker att tillgå, så kan det bli mycket gott. Där kan du ju också hitta den lite slemmigare, gode brodern smörsopp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.