0 277 visningar

9 svar

Vad är detta för svampar?

Ida

27 sep 2006 kl. 18:04

Jag var ute i skogen idag och hittade dessa i en dikes-kant tillsammans med gula kantareller.

Är det svart trumpetsvamp eller finns det någon annan giftig/oätlig förväxlingssvamp?

0

Helena

27 sep 2006 kl. 18:07

Visst är det svart trumpetsvamp som du hittat.

0

Andreas

27 sep 2006 kl. 18:36

De få förväxlingssvampar som finns är ovanliga och dessutom ätliga:
http://svampguiden.com/art/visa/Craterellus_cornucopioides

0

Ida

27 sep 2006 kl. 18:44

Åh vad bra.. Tack!

Förväller jag den som vanligt?

0

Andreas

27 sep 2006 kl. 18:49

“Som vanligt” är nog olika för de flesta skulle jag tro =) Och beror på hur du ska tillaga den. Men om du ska steka den i någon form låter du den först förvällas i sitt eget spad på låg värme i stekpannan. När det är klart så tillsätter du matfettet och steker på!

0

Nina H

27 sep 2006 kl. 19:14

Skall du inte äta dem nu så torka dem istället - de är suveräna att torka - håller flera år.

0

Ida

27 sep 2006 kl. 19:19

Torkning låter ju som ett jättebra alternativ. Men hur torkar du dem?

En fråga till; innan man använder dem sean, låter man dem ligga i blöt ett tag eller?

0

Helena

27 sep 2006 kl. 19:28

Du kan torka dem genom att lägga ut dom på papper.
T ex en ugnsplåt som du täcker med hushållspapper.
När svampen är riktigt torr så förvara den i galsburk med tätslutande lock.
Vid använding så kan du antingen blötlägga den eller smula ner direkt i t ex sås.

0

Nina H

27 sep 2006 kl. 19:30

Jag är lycklig nog att ha ett gammalt kök med ventilationsmellanrum mellan kyl&frys o överskåp. Där ställer jag in min svamp på plåtbrickor och det torkar SÅ fort! Andra alternativ är varmluftsugn, ombyggda torksåp, pannrum mm. Om du söker på torka eller torkning får du upp massor emd trådar på ämnet.
Man kan lägga i blöt om man t ex skall gör en svampsås, soppa eller steka upp svampen. Man kan också smula ner i grytor. Kolla under recept.
Lycka till - det är supergott!!!

0

IDA

27 sep 2006 kl. 20:00

Tack snälla ni för alla tips!

:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone