Grattis! Har bara hittat den ett par gånger. Den enda jag ville äta vägde väl ½ -¾ kg, om jag minns rätt.
Javisst är det jätteröksvamp! Har också bara hittat den några få gånger och det är en imponerande svamp! Som matsvamp är den också intressant då åsikterna går starkt isär beträffande smaken. Enligt vissa smakar den som kalvfilé medan andra tycker den knappt är värd att äta. Jag hör tyvärr till de senare… Hoppas du gillar den!
Den ska kunna gå till i stora mängder ibland. Ända sen jag läste Fay Weldons Röksvamp (Puffball) har jag drömt om att jag ska hitta ett fält fullt med stora vita bollar. I boken finns den ett år överallt. De plockar och plockar och äter och äter…
Smaken är ju olika när det gäller röksvamp över lag, men hos mig är den en favorit.
De ställen jag känner till där de finns är på bondgårdar på de mest näringsrika platserna, i gräset bredvid gödselbrunnar osv. Såna platser går man ju inte och letar på och inte syns de heller i det höga gräset, fastän de är så jättestora, om man inte råkar ramla över dem…så de finns kanske mer såna än man kan tro lite här o var.
Den jag åt växte i en allé i en större park, eller mer strövområde. Intill där ligger ett koloniområde. De andra har växt så nära trafikerade vägar att jag inte velat äta dem. Surt, sa räven.
Antar att jag anar vilket område du menar, Mumrik! Där hittade jag tidigt I våras en övervintrad frkr som blev transporterad till ett dittills “jätteröksvampsfritt” miniområde. Ska bli kul att se om operationen lyckades. Patienten var redan mlm “död”!
Hej igen!
Ville bara säga att denna sort är vanligt förekommande i Skåne..Åtminstone vissa år..
Vet några villaägare med stora tomter som önskat ha sådana “fotbollar” i “dekorativt” syfte, och som placerat gamla/Torra exemplar på sina gräsmattor, i hopp om att de skulle “spora” av sig och därmed föröka sig på platsen..Dock utan att lyckas.. :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.