Dessa växte i en ring runt en mycket stor lind, i kanten av en skuggig bäckravin, mycket stora träd och knappt någon undervegetation. Ler/sandjord, ej kalkrikt, Bohuslän. Antar att det är någon rödskivling, men hittar den inte i boken. Skivorna ljust laxfärgade, stark lukt o smak av mjöl. Foten ihålig och skör men trådig. Svamparna är ca 7 cm höga. Någon som vet vad är det är eller har förslag?
Bilden…
Kanske den mölluktande lundrödskivlingen, E. lividoalbum?
Tappade som synes ett litet “j”, men det syns väl?
Tack för tipset, fast det stämmer bara skapligt. Den ska nämligen ha fast och vit fot, enligt Bo Nylén, men mina har grå och ihålig…
“Längsfibrerna” har kanske inte fattat att de ska vara blekt lydiga!
Har kollat i Nylén - som faktiskt bara säger att foten är fast - vad han nu menar med det!?
Jo man kan ju undra. Jag tolkar fast som motsatsen till ihålig, att det finns substans i hela foten. Men men, antingen är det väl en sån, med variation, eller någon närstående som inte står med i mina böcker…
Ett järnrör är “ofta” såväl ihåligt som fast…
Förvisso, men inte lika ofta en svamp…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.