Väldigt vacker liten svamp. Fotot ger inte riktigt rättvisa åt svampen, färgen har bleknat lite efter ett par timmar inne. 6-7 cm hög. Växte i sur (fast ej blöt) örtrik granskog. (Alla möjliga lövträd i ganska nära) Hatten var när jag hittade den tydligt men svagt zonerad, mörkare i mitten, den är radiärt rynkad/veckad och sammetsglänsande. Foten är mörkare rosalila än hatten, slät och även den sammetsglänsande. God lukt, som av svagt, gott luktande champinjoner, ingen särskild smak. Hela svampen är spröd, foten är ihålig. Jag kan inte placera den…
Det finns en snygg liten svamp man kan ta till ibland, blek nagelskivling, som får se ut nästan hur den vill/hur som helst, otroooligt variabel. Jag gissar på blek nagelskivling.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.