Hej,
Var ute idag letade svamp i Göteborg, blandskog men avsevärt fuktig. Jag hittade 2 st svampar jag inte kan finna bland era bilder.
Den en växte ur barken på ett träd, eller faktiskt till och med tagit fäste under barken. Såg väldigt trevlig ut, något jag stött på i kinesiska matbutiken.
Den andra, likblek, samma konsistens och någorlunda snarlikt utseende som gul kantarell. Förekom endast vid extremt nedbrutna träd och bark.
/Peter
Det är honungsskivling - den med hatt, fot och ring. Den vita är öronmussling, en svamp som har orsakat förgiftningar. Honungsskivlingarna var förr ansedda som matsvampar; nu oätliga till misstänkta. Ingen bra mat alls således.
Låter intressant! Hoppas det finns både goda och intressanta svampar bland de resterande 18…;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.