Brukar inte plocka vilda champinjoner men kunde inte motstå dessa bjässar. Kan det vara vit kungschampinjon?
Funnen i Östergötland i planterad granskog.
Fast o fin och luktar gott.
Vissa ungsvampar är klotrunda andra lite mer kantiga men alla växte i samma område. De kantiga gulnade lite lättare men luktar lika som de andra.
Undersidan
.
.
Skulle bli oerhört förvånad om du inte får det till snöbollschampinjon om du kollar lite bättre!. Titta t.ex .på den “kugghjulsmönstrade” ringen.
Förvisso har jag inte den nyaste boken och ytor jag strandade på denna detalj även sist.
Tycker undersidan på denna bild och min svamp är oerhört lika.
Men visst ser denna mer kugghjulslik ut.
Dock tyckte jag växtmiljön stämde bättre. Hittade denna i tät plantetad barrskog utan direkt undervegetation.
Det handlar inte om att ha “nyaste boken” utan om att kolla de viktiga detaljerna som inte förändras med tryckåret.
Jag trodde den flockiga undersidan var ett tydligt signum. Men tydligen fel?
De stora hattarna är lite gulaktiga. Ffa mot mitten vissa lite fjällig andra slätare.
Kan det vara två sorter fast de växte inom samma avgränsade område eller kan de skilja sig åt ändå?
Oavsett verkar den ätbar iallafall . Eller?
Det går inte att svära på att alla i en grupp- eller massbild är “rena om fötterna” - jag kan/gör det i alla fall inte. Du kan kanske komma på ett bättre sätt att presentera en “frågesvamp”. Det finns ju råd och anvisningar för Svampguiden.
Jag tycker att vissa ser ut som Knölchampinjon eller lökfotad snöbollschampinjon.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.