0 5702 visningar

10 svar

Bra GPS-app för att spara svampställen, registrera stigar m.m.?

Erik Ekholm

4 sep 2019 kl. 16:05

Hej! Jag köpte Topo GPS (android) för endast 39:- och den ger “gröna kartan” för hela Sverige, så det var prisvärt, klart bra att ha. Men tyvärr går det inte att zooma in såpass mycket att den fungerar för att spara svampställen och skogsstigar; det blir för plottrigt.

Till min gamla android-smartphone hade jag en app som hette Svamp- och bärnavigatorn, men den hittar jag inte på Google Play nu. Dessutom funkande den dåligt: tog väldigt lång tid att fånga upp GPS-signal (men kan ha berott på min telefon, en Galaxy S4).

Tänker att det borde finnas något bättre. Vad använder ni? Behöver inte vara gratis.

0

mumrik

4 sep 2019 kl. 16:46

Blir kartan blurrig? Jag köpte, efter rekommendation, en annan som heter Sweden Topo Maps. Den är likadan. Kartan är inte helt skarp ens i grundförstoringen. Trist!

Det finns en gratisapp som heter b-bark. Den är egentligen till för jägare, för att de ska kunna tracka kamrater och hundar med GPS-sändare. Att använda den funktionaliteten kostar, men annars kan man använda den fritt. Den använder online-kartor och har både gamla och nya topografiska kartan (vilket är suveränt bara det) och de är båda knivskarpa oavsett förstoring.

En ytterligare fördel är att det finns massor med olika symboler man kan använda för sina POIs. Inga svampar, men man får väl ha lite fantasi.

Nackdelen med online-kartor är förstås att man måste ha täckning och att appen antagligen drar mer batteri p.g.a. nedleddningen av kartorna. Kan ju hända att de cacheas förstås. Det har jag inte koll på.

https://play.google.com/store/apps/details?id=fi.belectro.bbark

0

mumrik

4 sep 2019 kl. 19:01

Fel av mig. Det finns faktiskt svampikoner - 6 olika.

0

Anders E

4 sep 2019 kl. 21:42

Jag har ännu inte funnit nån app till iOS med detaljerad topografisk karta och där det samtidigt går att spara markerade platser på kartan. Om någon känner till en sån app så vill jag gärna veta!

Det jag brukar göra iaf är att markera platsen i Google Maps-appen. Först zooma in så långt det går där jag står, och så vänta tills GPS-positionen har stabiliserat sig. Sen tar jag en bild av platsen, gärna inkl nåt kännetecken som ett stort träd. Sedan skriver jag en anteckning (vanliga Notes i iOS) och lägger in länken till Google Maps-markeringen, bilden jag tog och så skriver jag lite om fyndstället, t ex ”5 m väster om stigen, vid stor tall”.

0

Anders E

4 sep 2019 kl. 22:12

Ser nu att b-bark finns för iOS också, utmärkt! Tror dock att jag kommer fortsätta ta bilder av platsen eftersom GPS-positionen inte alltid är helt exakt.

0

Erik Ekholm

4 sep 2019 kl. 22:13

Nej, kartan blir inte blurrig, den är skarp och innehåller vad jag kan bedöma precis samma info som den 1:50 000 topografiska karta man kan köpa på papper. Men när den är inzoomad maximalt (jag gissar att det betyder en pixel på skärmen = en pixel på kartan) så motsvarar min 4,7”-skärm ungefär 1,3 x 2,0 km och ett skogsområde som kan ta ett par timmar att söka av får plats på en yta som motsvarar en tumnagel. Det blir för smått.

Tack för tipset om b-bark, jag har laddat ner den och ska testa.

Tack också till Anders. Ska testa det också.

0

mumrik

4 sep 2019 kl. 23:55

Om man har Android och en kartapp där man kan ladda in egna kartor, t.ex. OruxMaps, så kan man också använda den här varianten på topografiska.
https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/offline-topografisk-karta-for-android.htm

Jag använde den förut. Men jag vill också ha OCM och Orux har inte den längre (p.g.a. deras nya, svindyra licens, antar jag). Det enda enda problemet med Örnsätrarns karta i sig är att man måste installer hela sverigekartan och den är enorm. Android tillåter ju inte längre att man installerar program på SD-kortet, så jag får helt enkelt inte rum med den. Av de tvp sjökeb jag köpte jag Sweden Topo, för att den har topografiska och OCM. Trist att den inte var så bra som jag trodde bara.

0

mumrik

4 sep 2019 kl. 23:56

*av de två skälen köpte jag….*. Jeeeezus! :-(

0

Kenneth Sjöström

5 sep 2019 kl. 11:48

Titta på appen Lokalsinne

0

PerK

21 sep 2020 kl. 19:00

Hej,

Jobbar på en ny Svampnavigator. Den gamla är ju hopplöst föråldrad både vad gäller tillgängliga APIer och design. Fått nytt intresse så vad vill ni se i den?

0

TommyD

22 sep 2020 kl. 08:07

Jag skulle vilja se funktionalitet för tre parametrar, plats, svampart och ungefär när på säsongen jag hittade svampen. På så vis kan man filtrera fram alla svampställen efter säsong, tex de man hittar på försommaren, sen höst eller sensommar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone