0 1094 visningar

7 svar

Sandsopp eller Sammetssopp? Eller annan? Bra bilder

ddd

4 sep 2019 kl. 18:00

Jag plockade lite svamp idag, det är skog vid ett sand-tag, det är blandat med Tall, Gran och Björk.
Dom flesta svamparna är plockade vid Tall, några fanns vid Gran.
Kan ha varit alla tre träd direkt vi vissa av svamparna med!

På bilden med många svampar så har jag vänt upp och ned på några för att visa hur dom ser ut på ovansidan, alla är samma svamp.

Det är en enda svamp jag misstänker är en sandsopp, vilket var svampen jag var ute efter. Jag tror att dom andra som har aningen smalare stam och mycket större hålor på undersidan är sammetssopp?

Kan ni hjälpa mig?

Det var lav, mossa, ris och ibland mest sand och sten där jag plockade dom flesta av dessa svampar.

0

JanAUppsala

4 sep 2019 kl. 19:04

Håller inte alls med om att bilderna är bra. Röriga, oskarpa med halvrensade svampar - inget för mig!

0

ddd

4 sep 2019 kl. 19:34

Orginalbilden jag laddade upp är på
5603 x 5536 pixlar
Men forumet förminskad den av någon anledning till
1555 x 1536 pixlar

Så den är flera gånger mindre än den borde vara, så det blev suddigt när detaljerna försvann i förminskningen som forumet gjort.

Jag har skurit av foten på ett par av svamparna för att visa hur saften färgas.
Resten av svamparna har sina hela fötter kvar.
På högupplösta versionen kan man zooma in och se varje svamp i hög detalj.

Sandsoppen gick av när jag tog upp den, därför är foten på den också avskuren. Hade bara 1 sån.

Provar igen med en bild Upplösning är 5162x2733

0

mumrik

4 sep 2019 kl. 19:45

Man kan åtminstone titta på bilden i den storleken.
http://svampguiden.com/uploads/forum/2019/2019-09-04_rpkd6wx.jpg

“Någon anledning” är att det kostar en hel del datatrafik att många laddar ner jättebilder. Bildfilerna skalas ner mindre här än på de flesta andra forum. Sedan skalas bilden ner ytterligare i inlägget, men bara med hjälp av HTML/CSS.

@Michael Det kanske vore idé att länka bilden i inlägget till själva bildfilen eftersom de flesta inte verkar veta att den finns där att beskåda?

0

mumrik

4 sep 2019 kl. 19:48

Glömde - tycker de flesta av sopparna ser ut som örsopp.

0

Svampfia

4 sep 2019 kl. 19:55

Tror inte du har med någon sandsopp. Kännetecken är att de har typ fräknar på hatten

0

ddd

4 sep 2019 kl. 20:11

Tack för alla svar!

Finns det någon giftig svamp som liknar dom där?
Tänkte om man kan äta dom? Håller på att torka dom nu, skivade i tunna skivor.

Jag ska se om jag kan länka alla högupplösta bilder på någon tredjeparts sida i framtiden! Ber om ursäkt för att det blev dåliga bilder.

0

HLilja

4 sep 2019 kl. 21:27

Nej, det kan inte vara några giftiga soppar på dina bilder, bara mer el mindre goda.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone