Inte lätt att säga vad du rafsat ihop för småttingar - och inte heller vad gamla pusslet föreställer. Däremot äter jag - och vi - med välbehag alla kungschampinjoner vi hittar. “Kadmiumet” sitter nog kvar i svampcellernas kitin, också när detta åker ut bakvägen…
Jag kan tillägga att de blev gula vid beröring och att de luckrade mycket starkt mandel.
Alla de svamparna som är på bordet växte också ihop och det var en gran där de stod.
Jag tyckte att de liknade kungschampinjon men är första gången jag plocka några så därför jag undrar
Jag rekommenderar att du tar några bilder på viktiga/olika delar av en vuxen svamp - enligt anvisningar. Det kommer förhoppningsvis fler tillfällen.
Kungschampinjonen är alls ingen tallsvamp, växer ffa med gran - och någon gång med ädellöv.
Jodå. visst finns det stora likheter - men du har faktiskt inte visat en enda “vuxen”, typisk kungschampinjon! Trots att jag själv provsmakat/-ätit “många” konstiga svamparter och överlevt ganska länge - troligen/möjligen oskadd, så är jag otroooligt försiktig med ät-råd/-rekommendationer åt andra! Och det tänker jag fortsätta med - “så länge som möjligt”!
Innan jag säger: “Kungschampinjon!!!”, så måste jag vara bombsäker!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.