0 769 visningar

6 svar

Är detta kungschampinjon?

Hampus Billing

5 sep 2019 kl. 17:31

Jag undrar om detta är kungschampinjon och om någon även vet hur mycket man ska äta av den under ett år för att undvika kadmium förgiftning?

Svampen hittades i tallskog, bredvid cykelbana i Södertälje.

0

JanAUppsala

6 sep 2019 kl. 11:03

Inte lätt att säga vad du rafsat ihop för småttingar - och inte heller vad gamla pusslet föreställer.  Däremot äter jag - och vi - med välbehag alla kungschampinjoner vi hittar. “Kadmiumet” sitter nog kvar i svampcellernas kitin, också när detta åker ut bakvägen…

0

Hampus Billing

6 sep 2019 kl. 12:44

Jag kan tillägga att de blev gula vid beröring och att de luckrade mycket starkt mandel.

Alla de svamparna som är på bordet växte också ihop och det var en gran där de stod.

Jag tyckte att de liknade kungschampinjon men är första gången jag plocka några så därför jag undrar

0

JanAUppsala

6 sep 2019 kl. 13:00

Jag rekommenderar att du tar några bilder på viktiga/olika delar av en vuxen svamp - enligt anvisningar. Det kommer förhoppningsvis fler tillfällen.
Kungschampinjonen är alls ingen tallsvamp, växer ffa med gran - och någon gång med ädellöv.

0

Hampus Billing

6 sep 2019 kl. 13:55

Ok. Tack för din hjälp.

Men du tycker inte den är lik kungschampinjon alls om jag förstår rätt så jag vet att detta är inte ett utseende jag ska titt efter?

0

JanAUppsala

6 sep 2019 kl. 14:45

Jodå. visst finns det stora likheter - men du har faktiskt inte visat en enda “vuxen”, typisk kungschampinjon! Trots att jag själv provsmakat/-ätit “många” konstiga svamparter och överlevt ganska länge - troligen/möjligen oskadd, så är jag otroooligt försiktig med ät-råd/-rekommendationer åt andra!  Och det tänker jag fortsätta med - “så länge som möjligt”!
Innan jag säger: “Kungschampinjon!!!”, så måste jag vara bombsäker!

0

Hampus Billing

6 sep 2019 kl. 15:14

Jag förstår helt hur du tänker. Delar din mening helt. Provsmaka själv är ju en sak men be andra utan att vara helt säker….

Tack för dina visa ord och jag ska leta vidare efter vuxna ex.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone