0 729 visningar

6 svar

Champinjon eller stolt fjällskivling

Emil Olle

5 sep 2019 kl. 20:30

Hittade denna ensam i mossbeklädd skogsmark, blandskog men främst barrträd.
Trodde det var en stolt fjällskivling men när jag såg att fjällen var mörka blev jag tveksam. dessutom ser foten inte likadan ut. Kan det vara en champinjon. Ringen har fallit av, men det fanns från början

0

Emil Olle

Snitt visar vitt kött

0

Emil Olle

Fjällen är mörka/brunaktiga varvid jag blir osäker…

0

Svampfia

5 sep 2019 kl. 21:04

Tror man att det där är en stolt fjällskivling bör man ha med sig en svampbok eller gå en svampkurs. Inget illa menat men det kan gå illa om man plockar svamp när man inte har någon kunskap.

0

Emil Olle

5 sep 2019 kl. 21:06

Non taken. Jag äter ju inget jag är osäker på. Men vill lära mig mer därför tar jag med och frågar. Har svampguiden-appen med när jag är ute. Men i just detta fall är jag osäker ;)

0

JanAUppsala

5 sep 2019 kl. 22:44

Men du kan iaf vara säker på att det är en kungschampinjon.

0

HLilja

6 sep 2019 kl. 08:49

På din tredje bild skriver du att fjällen är mörka. Bilden visar svampens undersida med mörka SKIVOR, inte fjäll. Fjällen sitter på hatten, ibland även på foten av svampar. Ville bara påpeka det, för såna “detaljer” är viktiga när man studerar svamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone