Jaha, då har jag (min ormfobi till trots) börjat ge mig på det här med o försöka lära mig att hitta matsvampar i skogen.
Ingen större jaktlycka än så länge, har bara hittat fyra kantareller. Har dock efter mycket läsande och sökande inte riktigt fått kläm på det här med skillnaden på åsar och skivor.
Vad tror ni experter? Har jag fått med mig riktiga kantareller hem? Tacksam för svar/ Jocke
Här är undersidan med
Tre är ju riktigt snygga åsanissar- den fjärde (blekaste) svårast att se - men duger också! Narrkantarellen, vanlig, lätt giftig förväxlingsart, växer på ett helt annat sätt, på stubbar och ved ovan och under jord och har tunna, ganska täta skivor. Leta rätt på såna och se efter!!! Och den finns också i olika färger, från (nästan) vitt via gult till ganska mörkt brunaktig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.