Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera vad min far hittade när han röjde gräs i vägkanten. Ser ut som en rot som övergår i en liten svart ganska hård läderartad svampkropp, vit och svampig inuti, se bilder. Luktar svamp. Växte i en liten grop tillsammans med flera andra i högt gräs invid en grusväg bredvid en kohage. Inga träd i direkt närhet, men har för ca 20 år sedan växt stora björkar där. Hittad på landet utanför Trollhättan, nära Hunneberg.
Har kollat på en massa svampbilder och sökt utan att hitta svar så hoppas att någon av er här kan känna igen vad det är för något.
En jordtunga, kanske hagjordtunga - men det finns många arter som växer i gräsmarker.
Grovt förenklat så är en svampklubba ett skaft ned ett huvud på- och växer i skog,
Jordtungorna är mera homogena och tjocknar till uppåt - och växer i gräs- och ffa betesmarker. Kolla i en bra svampbok eller googla!!
Joachim Krumlindes förslag återuppväckte gamla minnen! Tjockhorn! På 60 - 80-talen jobbade jag “en hel del” I södra landet, delvis i Skåne, och hade då kontakt bl.a. med Stellan Sunhede ang. påträffade ek- och andra vedsvampar. Minns att jag då hittade vackra tjockhorn - några finns nog kvar i samlingarna i källaren.
Mina tjockhorn fanns dock absolut inte i gräsmark med björk, men visst kan frågesvamparna vara stubbhorn. Tycker dock fortfarande att ngn jordtunga är mycket möjlig.
Absolut inte någon Geoglossum sp. Dessa är inte vita inuti. Dessutom är de mjuka liksom andra ”murklor”.
Detta är en ”kärnsvamp”. Troligen en Xylaria polymorpha, men det kan vara någon annan Xylaria.
Tack!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.