0 901 visningar

5 svar

Svartnande kantarell?

Anders E

13 sep 2019 kl. 13:42

Hittade ett par svampar som jag först trodde var mycket små kantareller, men som visade sig vara något annat. Tycker att de liknar svartnande kantarell, och när jag sökte på Artportalen så såg jag att det faktiskt är gjort fynd av det på nästan samma plats. Men jag vill gärna höra er åsikt.

Fyndplats: Ädellövskog vid Magelungen, Farsta Strand. Söder om Högerudsbacken närmare bestämt.

Lukt: svag, fruktig, liknande gul eller svart trumpetsvamp.

Jag plockade ett par st, och efter ca en halvtimme så har de svartnat tydligt (se bild).

0

Anders E

13 sep 2019 kl. 13:44

Flera bilder, inkl miljö och färgförändring av svamp.
(Förstår inte varför bilderna roteras 90 grader när jag postar dem, irriterande!)

0

JanAUppsala

13 sep 2019 kl. 14:04

Grattis! Du bör passa på att proväta den också!

0

Anders E

13 sep 2019 kl. 14:23

De är väldigt, väldigt små ännu, men jag får testa att steka de få jag tog :) Resten kan få stå kvar eftersom den är så sällsynt.

0

mumrik

13 sep 2019 kl. 14:34

Spännande! Visste inte att de kunde vara så gula. Exen på bilderna här är ju mkt mer färglösa och färgerna beskrivningen också.

Hoppas de smakar gott! ;-)

0

Anders E

13 sep 2019 kl. 14:43

Tror kanske att färgen beror delvis på att de är såpass unga exemplar, hattarna är bara någon cm i diameter. Det ser ut som en av bilderna här på Svampguiden liknar något mer på färgen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone