Hittade ett par svampar som jag först trodde var mycket små kantareller, men som visade sig vara något annat. Tycker att de liknar svartnande kantarell, och när jag sökte på Artportalen så såg jag att det faktiskt är gjort fynd av det på nästan samma plats. Men jag vill gärna höra er åsikt.
Fyndplats: Ädellövskog vid Magelungen, Farsta Strand. Söder om Högerudsbacken närmare bestämt.
Lukt: svag, fruktig, liknande gul eller svart trumpetsvamp.
Jag plockade ett par st, och efter ca en halvtimme så har de svartnat tydligt (se bild).
Flera bilder, inkl miljö och färgförändring av svamp.
(Förstår inte varför bilderna roteras 90 grader när jag postar dem, irriterande!)
Grattis! Du bör passa på att proväta den också!
De är väldigt, väldigt små ännu, men jag får testa att steka de få jag tog :) Resten kan få stå kvar eftersom den är så sällsynt.
Spännande! Visste inte att de kunde vara så gula. Exen på bilderna här är ju mkt mer färglösa och färgerna beskrivningen också.
Hoppas de smakar gott! ;-)
Tror kanske att färgen beror delvis på att de är såpass unga exemplar, hattarna är bara någon cm i diameter. Det ser ut som en av bilderna här på Svampguiden liknar något mer på färgen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.