Dear Pfifferling,
Det är bara det att dina Rimspindlingar (på bilden) har passerat “best före datum”. När det gäller denna läckerhet som tidigare hette Rimskivling och som ännu tidigare hette Rynkad Tofsskivling måste man vara ohyggligt på hugget. Diverse kryp invaderar denna svamp redan under jord och besvikelsen när man delar den kan bli traumatisk.
Nej tack, det är ofta så att maskangripen svamp får unken anstrykning som kan ge dålig smak åt en hel stuvning.
Jag passar mig noga nuförtiden.
Visst är svamp gott, men som spisare av delikatesser blir man lite kräsen, annars är det ju ingen delikatess längre eller hur?
Varför äta unken svamp?
Jo, i alla fall för en vecka sen såg jag dessa torra unga ex. av rimskivling.
Med lite mer väta skulle de ha varit i bättre kondition och fler skulle ha hamnat i min ryggsäck!
Kanske hinner jag ut lite i dagarna, för nu har jag lite ledigt till måndag.
Återkommer med rapporter då förhoppningsvis!
Så nu, män och kvinnor med asterisker, är det dags att krypa ur grottan. Vad heter svampen ? Malla ifrågasätter
mitt påstående som kommer från detta Forum. Ut ur skuggan och leverera en bra bra förklaring.
Malla, Det har varit mycket tjafs kring den har svampen, men om du i vänners lag kallar den Rynkad Tofsskivling eller Rimskivling spelar ingen roll.
Huvudsaken är att just NI förstår vilken svamp ni pratar om.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.