0 519 visningar

13 svar

Trattkantarell

Karin

27 sep 2006 kl. 21:43

Hej alla Glada!

Är verkligen så överlycklig över att ha funnit detta forum! Bra för nybörjare och komma in och få lite tips och att kunna ställa lite “svampfrågor”.

Det jag undrar är hur länge man kan plocka svamp? Bor i Mälardalen och såg igår att trattkantarellerna har kommit. Hur länge kan man plocka dem? Hihih…tycker hösten borde vara lite längre…..

PS. Jag tycker också att det är lite synd att vissa förstör stämningen på detta underbara forum!

Hej svejs!

0

Tina Nordberg

27 sep 2006 kl. 21:47

Dessa kan du plocka tills du inte längre orkar gråva fram dem under snön.Jag brukar sluta när det blir för kallt om händerna eller när förråden är fyllda.
Välkommen till forumet.

0

Karin

27 sep 2006 kl. 21:49

Tack Tina!

*L* Lite stressad över att svampsässongen snart skall vara slut. Glädjer mig att jag kan fortsätta springa i skogarna ett tag till…

0

Tina Nordberg

27 sep 2006 kl. 21:51

var i mälardalen bor du Karin?

0

Lena Strömstad

27 sep 2006 kl. 21:53

Visst är det ett fanastiskt forum!
2005 plockade vi trattkantareller den 3 januari. Så höstsäsongen 2004 var lång.
Hösten 2005 kom snön redan i slutet av november och 19 november var sista gången för den säsongen.
2005 såg vi de första 12 september i år poppade dom upp 14 september. Men i år hittar vi dom bara i väldigt fuktig mossmark. I fjol var de “överallt”.
Jag bor på västkusten så det kan nog skilja sig en del mot Mälardalen. 

Låt oss hoppas på en lång höst :-)

0

Karin

27 sep 2006 kl. 21:55

Jag bor i Eskilstuna.

0

Tina Nordberg

27 sep 2006 kl. 21:59

OK, jag i Kolsva. De börjar synas här med.

0

Helena

27 sep 2006 kl. 22:00

I våra trakter (jag bor utanför Malmköping mot E tuna) kan du plocka trattkantareller tills det är för mycket snö.
Jag har plockat i slutet av januari till och med. Men räkna med minst hela november.

0

Karin

27 sep 2006 kl. 22:03

Tack Helena!

Låter som musik för mina öron! Lustigt…Jag åker ofta just dit och plockar vid Slyta backen. Då kanske vi syns någon gång!

0

pfifferling

27 sep 2006 kl. 22:09

Jag plockade en gång dagen före julafton och då fick man bryta av dom, men lite kallt om fingrarna….

0

Birgitta F

27 sep 2006 kl. 22:48

Klirrar gött i korgen…som nya efter en stund på köksbänken

0

Karin

Helena

28 sep 2006 kl. 07:21

Jag har inte så långt till Slytan kanske att vi skull kunna göra sällskap vid tillfälle.
Kan många bra svampställen här ute.

0

Helena

Karin

2 okt 2006 kl. 07:28

Låter jätte trevligt!

Finns bara ett hinder. Våran bil har gått sönder och är just nu helt beroende av att låna bil för att komma ut. Men vi kan väl se här framöver vad som händer.

0

Helena

Helena

2 okt 2006 kl. 08:54

Inge problem.
Du kan om du vill maila mej på
vargkramare@hotmail.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone