Halloj!
Domhär har pluppa upp bredvid mamma å pappas kompost! Tycker de är väldigt likt champinjoner, kan de vara de? Jorden dom sitter i kommer nämligen från kompostjord från ett hyreshus, brukar kunna pluppa upp både de ena å de andra från den men champinjoner har vi aldrig fått tidigare :)
Bor i Lindesberg i Bergslagen.
Tacksam för svar.
Mvh Emma
Jag vill se bättre bilder - som jag sagt. Men det finns kanske ngn som vill gissa.
Champinjoner är det allt, men vilken art kan jag inte yttra mig om.
En champinjon är det, men vi har ca 40 arter i Norden och de är svåra att artbestämma. Om de kommer i kompostjord som dessa så kan man misstänka trädgårdschampinjon, Agaricus bisporus. Här finns mer läsning: http://svampguiden.com/champinjoner
Här är några fler bilder som jag tog idag när ja passerade! Då dom inte fått så mycket vatten ser dom ut å börja torka ut, å dom som vi hade plockat upp va fulla i larver! Tack för svar :) Tror ni dom går å äta? Tänker om dom pluppat upp pga att folk kastat champinjoner?
Tack igen, ska gå in å läsa lite fåse :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.