Hittade dessa svampar när jag var ute och plockade kantareller. De är hittade utanför Vingåker nära gränsen Södermanland/Östergötland. De är hittade utefter en stig med äldre granskog och yngre blandad/lövskog på andra sidan. Se bild.
Alla svampar har “rör” på undersidan och jag gissar själv på nr 9 är KarlJohan nr 6-8 är Björksopp, nr 1-2 är brunsopp, men är osäker på 3-5.
Beställde Nya Svampboken förra veckan men Adlibiris är sega på att skicka så kan inte identifiera dessa själv än så länge. Bortsett från kantareller är jag annars helt nybörjare. Kan ta fler bilder om det behövs för att kunna artbestämma dem. Uppskattar all hjälp.
Alla utom den längst till höger är olika slags strävsoppar. Den längst till höger är antingen karl Johan eller brunsopp. Till nästa gång: läs under forumregler hur fotografierna bör tas och hur frågan bör utformas för att kunna få bra svar.
@HLilja Tack, ska tänka på det i framtiden. Är som sagt ny, både här och på svamp överlag.
Tycker det är bra jobbat av dig! Och nya svampboken är super!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.