Hej, någon som kan hjälpa mig bekräfta eller avfärda att detta är sotvaxing, plockades i Västra värmland i mossig, kuperad, stenig/bergig blandskog. Tycker mig känna en förnimmelse av honungslukt men är inte bergsäker. När jag jämfört mot Holmberg & Marklunds svamp ok tycker jag att de har en tydligare vit markering mellan skivor och fot jämfört med dom jag hittat.
Javisst är det sotvaxing, grattis!
Tack hlilja. Vad tog du det på om ja får fråga? Mvh
Du får gärna fråga, men jag är inte bra på att förklara det… Jag ser det bara…det är nog mest utseendet på skivorna som gör det, glesa, nedlåtande och vita i stark kontrast till den sotfärgade hatten. Och även färgen på foten samt formen på svamparna. .. Hoppas någon annan kan förklara bättre. Jag har inte lärt mig om svamp den teoretiska vägen utan försöker så att säga lära in teorin i efterhand.
Nedlöpande skivor ska det förstås stå, inte nedlåtande☺
Okej, ja det kan ju vara så, men tusen tack för hjälpen
När ja ändå är igång, får ja fråga vad ja ska göra med dom? Funkar torkning?
Enligt “böckerna” ska det går bra.
För övrigt gillade jag nedlåtande skivor. ;-)
Tack mumrik. Jo jag har också läst det, funderade mer på vilket som föredras men det är ju en smaksak såklart. Mvh
Lägger till en bild här av dom resterande för att vara säker men det ska väl vara sotvaxing det också?
Javisst, så mycket!
Brukar inte bära hem så mycket kompost - utom till utställningar forståsss.
Hlilja. Tack så mycket för svar. Ja det var väldigt mycket, lämnade kvar en hel del stora exemplar. Mvh
Janauppsala: ska ta och anteckna ditt svar, det hjälpte mig verkligen i mitt spörsmål. Hur skulle jag gjort om någon tex du hade frågat om hur nedersta delen av foten ser ut? Sprungit ut till skogen å hämtat komposten igen till din utställning?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.