Bild1:
Visst är detta smörsopp? Jag har läst att man ska ta bort hatthuden vid rensning. Stämmer det? Kan man äta foten eller skalden också tas bort?
Kan man torka denna svamp eller är det bättre att torrsteka och när vattnet kokt in i svampen att frysa ner den till ett senare tillfälle?
Bild 2:
Tror dessaär strävsoppar av något slag. Stämmer det? Vilka delar kan man äta, både fot och hatt eller bara hatt? Kan man torka dessa?
Smörsoppar stämmer bra. Ja, det är klokt att flå av hatthuden som är ganska segt och/eller slemmig. Går fint att torka, men kan också frysas. Jag brukar ta bort i alla fall den nedre delen av foten (under ringen), men det är nog en smaksak. Dom andra sopparna är strävsoppar. Bra att veta vilket träd dom växte med, men jag gissar att den högra är en björksopp och den högra en aspsopp. Dom går också fint att torka. Är fötterna fasta och fina så går dom också att äta.
Men ibland kan foten på strävsopp vara i träigaste laget…men det märker man ju när man skär i dem.
Tusen tack för hjälpen. Det var en kladdig röra att ta bort hattarna. Men till sist lyckades jag.
Det blev bara hattar som åkte i stekgryta. Gjorde pasta med svamp o parmesanost. Det blev riktigt gott.
Ska förbi samma ställe om några dagar och förhoppningsvis är de små jag lämnade kvar större. Får se om jag ska torka eller frysa dem.
De båda vanligaste “flå-matsvamparna” för mig, är smörsopp och citronslemskivling. På den ena gör man med en vass kniv ett kryss mitt på hatten och flår därifrån. på den andra börjar man i kanten. Ganska snart märker man vilken metod som passar bäst!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.