Tom
22 sep 2019 kl. 21:14
Hej!
Var i typ mitter-västra Skåne (?) i Veberöd och hittade vad jag trodde var Karl Johan och Kantareller, men nu är jag osäker på båda. Vad kan det vara för sopp? Finluden? Och är det falska kantareller som jag har hittat? Dom är så små så det är svårt att avgöra. På bilden finns även vad jag trodde var någon form av kantarell (övre högra hörnet, men jag har insett att inga champinjoner har svarta skivor). Längst nere till höger finns även vad jag har identifierat som en ätbar svamp, vårtig röksvamp :)
Tack på förhand för hjälpen!
Oops, skrev kantareller när jag menade champinjoner med övre högra hörnan.
Bifogar en till alternativ bild, hoppas någon av dom duger!
Här kommer lite närbilder
Sopparna först
Och så kantarellerna (?)
Är det ingen som kan säga något om de två mest plockade svamparna i landet? :P Är det något fel på mina bilder eller saknas det info? Väldigt tacksamt om någon kan ta sig tid till att svara så att jag kan lära mig något till nästa gång.
Fridens
Tycker inte det ser ut som Karl-Johan men utesluter inte det. Kan vara kastanjesopp. Vilka träd fanns i närheten? Kantarellerna ser ut att vara kantareller.
Kantarellerna är kantareller. Och sopparna är mestadels brunsopp skulle jag tro. Svampen längst upp till höger kan jag inte uttala mig om. Det är bättre att ta ett exemplar och fotografera från lite olika vinklar (uppifrån, underifrån och från sidan) samt att inte rensa svampen innan bilden tas. Bilderna bör också helst tas i dagsljus. Och en svamp per frågetråd samt information om växtplats (skog, vilken typ av skog, hagmark osv).
Ja, det är bl.a. dina bilder det är fel på. Om du åtminstone någorlunda följer instruktionerna för Svampguiden och råden du fick av Joakim E , så får du säkerligen svar.
Hjärtliga tack för era svar! Ursäkta mina snedsteg här, jag missade helt att det fanns en guide för hur man skulle posta. Nästa gång så gör jag allt korrekt!
Jag plockade sopparna i granskog, även om det var blandskog i området. Kastanjesopp ser inte riktigt rätt ut när jag kikar på bilderna och jämför med hur dom såg ut när jag hittade dom, men brunsopp ser däremot ganska passande ut! Vad kul att både sopparna och kantarellerna är ätbara, då blir det pizza nästa!
Endast två av fruktkropparna är kantareller (de på sista bilden), de övriga gula är narrkantarell.
Den mörka soppen ser intressant ut, men vågar inte uttala mig om vilken art utan en närmare titt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.