0 971 visningar

8 svar

Svamp eller lav?

HansN

26 sep 2019 kl. 08:49

Den här “svampen” växte i en urskog i norra Ångermanland. Såg först ut som en lav, men det ser ut som att den har “taggar” på undersidan och är nog för “köttig” för att vara en lav. Har inte lyckats hitta den i svampboken. Kanske en udda ticka?

0

HansN

26 sep 2019 kl. 08:54

Här är en närbild.

0

HansN

26 sep 2019 kl. 09:05

Kan det vara en Lönnticka?

0

JanAUppsala

26 sep 2019 kl. 10:18

Vad växer den på? Viktig info! Anar att det är en fallen, död björk med en mlm död gammal vedsvamp på.  Bilderna visar tyvärr inte por-/skivlagret eller vad det är - tillräckligt bra. De avbildade “svampliken” tycks klädda/bevuxna av ngt mögelliknande - men bilden ger tyvärr alltför dålig info - för mig som behöver bra bilder!

0

HansN

26 sep 2019 kl. 11:36

Bifogar en tydligare närbild. Jag undrar om det inte är en borstticka? Borsttickan är strävhårig på ovansidan och jag läste att den kan bli grönfärgad pga att alger så småningom börjar växa i “håret”. Den ska tydligen vara nästan vit på undersidan vilket min svamp inte är. Kanske svampen på bilden är död och i ett nedbrytningsstadium?

0

JanAUppsala

26 sep 2019 kl. 12:51

Visst är den gammal och död, men just till höger om bildmitten på bild 2 kan man möjligen ana en viss “struktur”  i porlagret e.d. på en mindre frk. Kolla om det går att göra något av just det partiet!

0

HansN

26 sep 2019 kl. 17:22

Här är ett utsnitt oförminskat. Hoppas att det var den delen du menade.

Det var en död björk svampen växte på.

0

JanAUppsala

26 sep 2019 kl. 18:04

Ja, det var just det partiet, men detaljerna ser likadana ut, bara lite större;)!  Att det var död björk med död svamp skrev jag redan i första inlägget, men undrade då utifallatt tickan hade porer eller skivor - och du har antagligen rätt i ditt artantagande! Men den har nog varit död ganska länge, stackarn!

0

HansN

26 sep 2019 kl. 20:56

Stackarn? Så går det när man “suger ut den gren man sitter på”. :-)

Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone