Den här “svampen” växte i en urskog i norra Ångermanland. Såg först ut som en lav, men det ser ut som att den har “taggar” på undersidan och är nog för “köttig” för att vara en lav. Har inte lyckats hitta den i svampboken. Kanske en udda ticka?
Här är en närbild.
Kan det vara en Lönnticka?
Vad växer den på? Viktig info! Anar att det är en fallen, död björk med en mlm död gammal vedsvamp på. Bilderna visar tyvärr inte por-/skivlagret eller vad det är - tillräckligt bra. De avbildade “svampliken” tycks klädda/bevuxna av ngt mögelliknande - men bilden ger tyvärr alltför dålig info - för mig som behöver bra bilder!
Bifogar en tydligare närbild. Jag undrar om det inte är en borstticka? Borsttickan är strävhårig på ovansidan och jag läste att den kan bli grönfärgad pga att alger så småningom börjar växa i “håret”. Den ska tydligen vara nästan vit på undersidan vilket min svamp inte är. Kanske svampen på bilden är död och i ett nedbrytningsstadium?
Visst är den gammal och död, men just till höger om bildmitten på bild 2 kan man möjligen ana en viss “struktur” i porlagret e.d. på en mindre frk. Kolla om det går att göra något av just det partiet!
Här är ett utsnitt oförminskat. Hoppas att det var den delen du menade.
Det var en död björk svampen växte på.
Ja, det var just det partiet, men detaljerna ser likadana ut, bara lite större;)! Att det var död björk med död svamp skrev jag redan i första inlägget, men undrade då utifallatt tickan hade porer eller skivor - och du har antagligen rätt i ditt artantagande! Men den har nog varit död ganska länge, stackarn!
Stackarn? Så går det när man “suger ut den gren man sitter på”. :-)
Tack!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.