26 sep 2019 kl. 21:12
Hittade igår i Boråstrakten, i storstammig granskog, där det oftast växer mängder av blodriska, stora, vita champinjoner. Hade mycket svamp att ta hand om, närmare granskning fick anstå till idag. Satt djupt fast i förnan, bara ett ex fick jag upp med hela foten. På de större hade hatten gulnat vid hemkomsten. Gulnade bara lätt vi skrapning och snittytorna fortfarande idag vita. På den lilla, där ringen fortfarande satt fast i hattkanten, var ringkanten förtjockad, liksom dubbel, och på undersidan uppsprucken i rektanglar, ej stjärnform. På de äldre relativt stor, tunn, hängande ring. Fot centralt något porös, på ett par antydd kanal. Hatt största diameter c:a 18 cm. Svag lukt, bittermandel tyckte jag, såpa tyckte hustrun. Vid förvällning mycket tydlig men mild och inte alls oangenäm såplukt. Växtplats, storlek, ej mässinggul vid skrap och ej oangenäm lukt (hur luktar karbol?) fick mig att smaka efter förvällning - gott! Vad är det jag plockat? Tycker inte det riktigt stämmer med sylvicola heller.
ett par bilder kom inte med
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.