De här svamparna har jag hittat i ett badkar där jag odlar kål. Har kommit ett par i taget sedan slutet av augusti. Vit under, ring men ingen strumpa. Något sporpulver har jag inte sett. Känns torr och lätt, efter flera dagar blir skivorna litet bruna. God lukt och smak, men en timme efter måltiden spydde jag. Plockad i Frövi, Västmanland.
Fotot tillåter inte någon definitiv artbestämning. Måste säga att det inte är så klokt att äta en svamp som man inte med 100% (ja, faktiskt hundra procent!) är säker på. Förväxlingar kan bli ödesdigra!
Fanns/Finns det inte något bättre exemplar - att avbilda bättre - t.ex. i dagsljus?
Två nya svampar i badkaret. Efter en natt på svartvitt papper syntes vitt sporpulver. Nu är jag till 99% säker på att det är champinjonfjällskivling, Den känns precis så lätt som en Stolt fjällskivling, som jag hittat många gånger förr, men aldrig den här sorten. Nu har svamparna stått i kylskåpet drygt ett dygn, så jag tror jag avstår att smaka av dem, man får ju tänka på procenten. Har i stället festat på rutsopp. Skulle gärna visa den, men får bara in en bild .
Gunbritt
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.