Vad jag vet är de de enda skivlingar som blöder. Men det finns t.ex. dropptaggsvamp som gråter blod.
Så länge svamen är fin och fräsch så kan du plocka den. Hur länge sopparna hänger sig kvar beror en hel del på väder och temperatur. Kan ju vara väldigt olika år från år.
I Luleå var det minus 1-2 grader , 3 nätter i rad för ca 3 veckor sedan. Efter det har det varit 3-5 plusgrader på nätterna och 8-10 grader på dagarna.
Jag var ute 4 timmar i skogen i går, och hittade bara två tickor och en taggsvamp, som inte hade gett upp för säsongen, så nu tror jag att säsongen är över, i dessa trakter.
Sen finns det ju tårprödskivling som också gråter med små droppar på skivorna. Men om den blöder när man bryter isär den, det vet jag inte…
Nu kom jag på grynsopp också. Den avger ju också vätska, även om den inte blöder som en riska. Och är en sopp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.