0 562 visningar

5 svar

riskor och sopp

Svante1

2 okt 2019 kl. 16:15

jag undrar om mat blodriskorna är dem enda svenska svampar som blöder. eller finns det flera svampar som blöder ?.  och en till fråga är kan man plocka soppsvampar i oktober eller är dem snart slut i säsong.

0

mumrik

2 okt 2019 kl. 18:53

Vad jag vet är de de enda skivlingar som blöder. Men det finns t.ex. dropptaggsvamp som gråter blod.

Så länge svamen är fin och fräsch så kan du plocka den. Hur länge sopparna hänger sig kvar beror en hel del på väder och temperatur. Kan ju vara väldigt olika år från år.

0

Kåre/Luleå

3 okt 2019 kl. 09:33

I Luleå var det minus 1-2 grader , 3 nätter i rad för ca 3 veckor sedan. Efter det har det varit 3-5 plusgrader på nätterna och 8-10 grader på dagarna.
Jag var ute 4 timmar i skogen i går, och hittade bara två tickor och en taggsvamp, som inte hade gett upp för säsongen, så nu tror jag att säsongen är över, i dessa trakter.

0

Joachim Krumlinde

3 okt 2019 kl. 10:29

Det finns ett antal hättor som blöder också, men de kan ju knappast förväxlas med riskor.

0

HLilja

3 okt 2019 kl. 12:17

Sen finns det ju tårprödskivling som också gråter med små droppar på skivorna. Men om den blöder när man bryter isär den, det vet jag inte…

0

mumrik

3 okt 2019 kl. 15:24

Nu kom jag på grynsopp också. Den avger ju också vätska, även om den inte blöder som en riska. Och är en sopp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone