Lurig bild på alltför “jämnunga” svampar i fel ljus - men jag skulle inte bli förvånad om det trots allt är pudrad trattskivling. Kolla den!
Det var den bästa likheten jag sett, men jag hänger upp mig på att att alla de jag plockade oavsett storlek, som den största som närmast är platt till den minsta alla är inrullad kant på undersidan, det har inte de bilderna jag sett av pudrat trattskivling, dessutom är där inget puder eller liknande på dessa, jag skulle också påstå att de jag plockat ser mörkare grå ut, stor som liten. Den har också ett mycket fast kött, trycker på svampens huvud med två fingrar på var sida hatten så håller den mot och har ett bra flex/soliditet. Har faktum taget inte lyckats hitta en enda svamp här på svampguiden som har denna inrullade kant på huvudets undersida - och som ser någorlunda likadan ut.
Din senaste bild gör mig ännu mera “troende” på/praktiskt taget övertygad om/ pudrad tratt i mycket tidigt ungdomsstadium.
Nja, jag har faktiskt redan från späd ålder ätit den. Min mormor, salig i åminnelse - var bl.a. lite svampgalen och tillagade och åt många konstigheter - och bjöd t.o.m. sina pensionatsgäster på sådana. Ingen enda lär ha kommit till minsta skada, utan alla återkom, år efter år!
Men på den tiden förvällde man ofta svamp och hällde bort “spadet”. Så svampen var s.a.s. “mycket väl tillagad”.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.