Hej! Hittade denna i tallskog på gotland där ljungen var lite glesare. Uppvisar på vissa exemplar lite rödaktig fot, på andra helvit.
Kan det vara sillkremla?
Luktar den sill? Det är det avgörande. Sillkremla blir brunaktig på foten vid tumning och brukar då ha en blandning av brunt o rött.
Den luktar inte sill vad jag kan avgöra. Har sniffat på dem hela dagen. Finns det någon annan sort som är förväxlingsbar. Ätbar/giftig?
Det finns massor med kremlor med röda hattar och rött på foten! Smakar den milt o gott när du tuggar lite på skivorna och sen spottar ut så är den ätlig, även om det inte skulle vara sillkremla. (Du känner direkt om den skulle vara skarp, det bränner i hela munnen) Denna metoden kan bara användas på kremlor, ingen annan svamp!! Och ska man göra det testet måste man vara hundra procent säker på att det är en kremla!
Oj, nu blev jag sådär osäker… kan man utifrån bilderna vara säker på att det är kremlor? Vågar jag testa att smaka en liten bit o sen spotta ut?
Javisst har du hittat en kremla - garanterat! Lär dig att säkert känna igen en kremla och använd rådet du fått av HLilja!
Förtydligande: Jag ställer mig inte tveksam till om ditt ex är en kremla, det är solklart! Skrev det som ett råd för kommande tillfällen.
Jag tackar allra ödmjukast för era svar. Det är inte helt lätt att gå från kantarellnisse till att omfamna alla matsvampar som finns när man är lite nojjig att äta giftigt.
Ett par råd till då: ha inte bråttom utan lär dig ett par svampar per säsong och lär dig dem ordentligt! En svampplockare är inte en extra modig människa som vågar chansa, utan det gäller att lära sig så man vet vad man gör. Var inte rädd, men ha respekt för svamp. Svamp är ett fantastiskt intresse som varar livet ut, man blir aldrig fullärd!
Tack för råd och tips. Gällande just denna kremla så hade den en distinkt brännande smak på tungspetsen, så jag dömde ut dem som oätliga. Får vara glad för kantarellerna, trattkantarellerna, bleka taggsvampen och de för mig i år nya bekantskaperna läcker riska och vårtig röksvamp! Ett par nya per år, det verkar som min melodi!
Fast du kan trösta dig med att om du säkert kan indentifiera kremlor och ett fåtal giftiga/oätliga soppar, så har du en hel massa svamp du säkert kan plocka utan att vara bombis på arten. T.ex. strävsoppar är lätta att känna igen (sträva små tofsar på foten och växer med och är namngivna efter olika träd) är alla ätliga, även om en del tämligen smaklösa.
Att helt enkelt äta alla strävsoppar är ett mycket dåligt råd. De flesta av oss här vet mycket bättre!
Jaså? Jag antar att du antagen syftar på personliga preferenser eller personliga intolranser, men du kanske vill utveckla det?
Inte alls resp behövs inte, alla strävsoppar är inte lämpliga att äta, rakt av s.a.s. Åtskilliga kräver noggrann tillagning för ätarens “välmående”.
Är det nån som har rekommenderat dem om råkost här då?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.