0 579 visningar

12 svar

Lukt eller ingen lukt?

Franco Matli

28 sep 2006 kl. 08:57

Jag gillar inte bara att fotografera svamparna men försöker fånga också
svamp relaterade situationer/reationer hos “jägarna”.
T.ex.denna kille som är håller på  att undersöka sin näsa.

0

liten jägare jagar högvilt

Annika Eriksson

29 sep 2006 kl. 02:26

..det ska börjas i tid…

0

Nina

29 sep 2006 kl. 07:27

Wov, snygg kille!

0

Franco Matli

29 sep 2006 kl. 10:19

Tack Nina, ska hälsa Sergio i från dig.
Meningen med bilden var att vi kunde diskutera lite omkring luktuppfattning och luktförmåga hos människan.Lukt är en viktig sinne för svampigenkänning och de uppfattas också olika.Men det blev ingen napp.

0

Hans v E

29 sep 2006 kl. 10:30

Vad blå han var i håret (apropå inlägget: Tips vid fotografering).

0

Lena M

29 sep 2006 kl. 10:35

Måste erkänna att detta med smak och lukt är svårt. Lakritsriskan gick bra med sin utpräglade doft av curry, annars luktar de “svamp”.Och smaker upplevs ju också olika ifrån en person till en annan. Milda och skarpa är väl okey, men sedan kan det vara svårt att att med ord beskriva vad man tycker att det smakar.

0

Malla

29 sep 2006 kl. 10:44

Sandsoppen tycker jag har en härlig doft, tycker att det doftar något åt citrusfrukt. Sotvaxskivling har också en underbar doft enligt mej, som några ex.

0

Birgitta D

29 sep 2006 kl. 12:26

I Linköping hade de ett doftbord. Lärde mig många nya svampar där bland mandelmassekremla som lär vara oatlig fast den smakade milt ich luktade mandelmassa samt lakritsriskans curyydoft gjorde att jag helt på egen hand kunde plocka och lukta mig till den.: Även sillkremla fanns med den enda ätliga doftande svampen på det bordet vad jag kan komma ihåg.

0

Andreas

29 sep 2006 kl. 12:47

Jag håller fullständigt med Lena M gällande att smak och lukt enligt mig är för subjektivt för att använda som hjälpmedel vid identifikation av svamp, i alla fall för mig. Många svampar beskrivs lukta med så konstiga saker… Hur katten luktar BLÄCK, t.ex.? Eller när svampen beskrivs “dofta sjukhus”? Eller när samma svamp beskrivs som “doftar milt och gott” i en bok och “doftar skarpt, något unket” i en annan. Det börjar liksom låta lite som systembolagets vinkatalog “Detta vinet har vårig smak med utpräglad blommighet, med en svag doft av södervindar”.

0

Annette Landin

29 sep 2006 kl. 13:33

...fast Andreas…det med blommighet och södervindar har jag lättare att uppfatta än doftar milt & gott…Jag har dock mycket svårt att doft/luktbestämma svamp, det verkar som om den talangen inte finns hos mig :=)

0

Gör egen doftorgel

Annika Eriksson

29 sep 2006 kl. 13:54

Vi som jobbar med vin använder oss av så kallade doftorglar, små burkar/flaskor där vi lagt i olika kryddor för att lättare kunna associera till dofter så som svartvinbär, citrus, nötter, tobak, läder etc. På samma sätt kan man göra en lite praktisk orgel att ta med ut i svampskogen med mjöl, curry etc. Lite kuriosa i sammanhanget är att jag levererar torkad svamp till en av de större vinmportörernas orgel och den förnyas med jämna mellanrum eftersom doften avtar med tiden.

0

Doftorgel

Annette Landin

29 sep 2006 kl. 13:59

att jag inte hr tänkt på det…det är klart att jag ska ha en till svamputflykterna…Det funkar ju hur bra som helst till vin, så det måste ju funka här med ! Tack!!!

0

Franco Matli

29 sep 2006 kl. 15:36

Hej Hans v E, jag håller med, klockan var omkrig 13 himlen var blå med några vita moln, så får man en blåstick på bilden.Men det viktiga i bilden är att killen har luktat i flera minuter och inte känt någon lukt.(fast den finns).Alltså att inte alla kan känna de dofter som är angivna i böckerna.Det fanns till och med en svampförfattare som saknade luktsinnen helt.För min del finns det
stor skillnad mellan curry doft och laktris riskans doft, det är kamferriskan som har en doft som påminner om curry.När jag leder ut grupperna i skogen och de får lukta på olika svampar sällan kommer dom med rätt gissning, så vi har att göra med otränade näsor och böcker som ibland avänder sig av obegripliga luktglosor i sina beskrivningar.Vi ses.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone