Måste erkänna att detta med smak och lukt är svårt. Lakritsriskan gick bra med sin utpräglade doft av curry, annars luktar de “svamp”.Och smaker upplevs ju också olika ifrån en person till en annan. Milda och skarpa är väl okey, men sedan kan det vara svårt att att med ord beskriva vad man tycker att det smakar.
I Linköping hade de ett doftbord. Lärde mig många nya svampar där bland mandelmassekremla som lär vara oatlig fast den smakade milt ich luktade mandelmassa samt lakritsriskans curyydoft gjorde att jag helt på egen hand kunde plocka och lukta mig till den.: Även sillkremla fanns med den enda ätliga doftande svampen på det bordet vad jag kan komma ihåg.
Jag håller fullständigt med Lena M gällande att smak och lukt enligt mig är för subjektivt för att använda som hjälpmedel vid identifikation av svamp, i alla fall för mig. Många svampar beskrivs lukta med så konstiga saker… Hur katten luktar BLÄCK, t.ex.? Eller när svampen beskrivs “dofta sjukhus”? Eller när samma svamp beskrivs som “doftar milt och gott” i en bok och “doftar skarpt, något unket” i en annan. Det börjar liksom låta lite som systembolagets vinkatalog “Detta vinet har vårig smak med utpräglad blommighet, med en svag doft av södervindar”.
Vi som jobbar med vin använder oss av så kallade doftorglar, små burkar/flaskor där vi lagt i olika kryddor för att lättare kunna associera till dofter så som svartvinbär, citrus, nötter, tobak, läder etc. På samma sätt kan man göra en lite praktisk orgel att ta med ut i svampskogen med mjöl, curry etc. Lite kuriosa i sammanhanget är att jag levererar torkad svamp till en av de större vinmportörernas orgel och den förnyas med jämna mellanrum eftersom doften avtar med tiden.
Hej Hans v E, jag håller med, klockan var omkrig 13 himlen var blå med några vita moln, så får man en blåstick på bilden.Men det viktiga i bilden är att killen har luktat i flera minuter och inte känt någon lukt.(fast den finns).Alltså att inte alla kan känna de dofter som är angivna i böckerna.Det fanns till och med en svampförfattare som saknade luktsinnen helt.För min del finns det
stor skillnad mellan curry doft och laktris riskans doft, det är kamferriskan som har en doft som påminner om curry.När jag leder ut grupperna i skogen och de får lukta på olika svampar sällan kommer dom med rätt gissning, så vi har att göra med otränade näsor och böcker som ibland avänder sig av obegripliga luktglosor i sina beskrivningar.Vi ses.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.