Är heeeelt novis i svamskogen, men har kollat i hemlånade svampböcker från bibblan och kollat youtubevideor innan jag begav mig ut i skogen idag…
Denna svamp “blöder” orange vätska och växte ganska nära unga tallar (tror jag att det var)
Det finns några olika arter av blodriska. Kan inte säga vilken, men någon av dem är det! Alla blodriskor är bra matsvampar, och utmärkta nybörjarsvampar!
Tycker mig se både någon tallblodriska - med (dropp)fläckig fot - och granblodriskor, båda synnerligen ätliga!
HLilja och JanAUppsala, ni skall ha stora tack för ert tålamod med oss stackars noviser som ger oss in i den stora skrämmande svampvärlden. Vanligtvia får inte eldsjälarna höra det tillräckligt ofta, men ni är guld värda på ett sånt här forum!
Stort tack för era kommentarer HLilja och JanAUppsala! Jag stekte upp dagens fångst av mina allra första riskor och dom smakade gott! Detta är ju riktigt roligt!
Säsongen är inte alls slut/över ännu. I en annan tråd har jag alldeles nyss räknat upp en del ätliga och goda arter som här kan ge utbyte ännu en tid! Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.