Jag blir inte klok på denna riska med blå fot och blåfärgat kött. Kan det vara blåmjölkig riska? Växer med tall, Västergötland.
Grönfläckig vinriska (Lactarius semisanguifluus) är kanske också ett alternativ.
Fast Grönfläckig vinriska finns knappast i Västergötland.
Vinriskan, L.sanguiflos, kan väl mycket väl finnas i de västgötska kalkmarkerna.
Tack för era svar!
När jag går in på Artportalen finns inget fynd av grönfläckig vinriska, dock ett fynd av vinriska i Västergötland (Alingsås kommun). Bilden är tagen i Marks kommun.
När jag letar efter bilder på riskor hittar jag inga med så kraftigt blåfärgad (ärgad?) fot. Ni som är duktiga på riskor, är detta vanligt eller kan förekomma på riskor?
Det finns många många fynd av diverse svamparter som aldrig rapporteras till artportalen, att titta där ger en viss indikation över förekomster men säger ändå inte hur det ligger till i verkligheten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.