Kan det här vara streckmusseron? Den har lite gulgrön ton på foten. Smaken är mild. Den växte i mossa i granskog.
Ja, det är streckmusseron. Kolla hattarna vid torr väderlek, så blir namnet ännu mera passande!
Tack för svar. Är jag även rätt ute med denna? Hittades i liknande miljö idag. Även denna har mycket klibbig hatt. Lukten påminner om fisk på båda.
De brukar lukta mjöl…tycker i alla fall jag.
Har aldrig känt nån fisklukt från den. Men kolla så den inte luktar såpa - och är en såpmusseron, en “art” som får och kan se ut nästan hur den vill!
...och jag måste tillägga att det är väldigt gott om tallbarr i din granskog!
Jo, jag antar att upplevelse av lukt är ganska subjektiv. Vårmusseron ska tex lukta mjöl men jag tycker att den luktar gurka i koncentrerad form. Jag har hittat vad jag själv identifierat som såpmusseron (bifogar bilder här). Lukten på dessa tycker jag påminner om såpa och lite unken lukt. Inte alls som på de i ovan inlägg.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.