0 688 visningar

37 svar

Citronslemskivling (citronis)

Trumpelisa

28 sep 2006 kl. 11:26

Har för mig att citronslemskivling en gång i tiden hetat citrongul slemskivling. Vet någon varför man ändrat namnet. Kanske inte det svenska “svampspråket” är helt statiskt, eller? Kanske till och med så att “trattisar” kan bli det officiella namnet på trattkantarell.

0

Charina

28 sep 2006 kl. 11:29

Kanske för att “Perdis” ska få vatten på sin kvarn när nån stackare skriver fel.*obs, ironi*

0

per d

28 sep 2006 kl. 11:44

trumpelisa, vad då “hetat” citrongul slemskivling heter fortfarande citrongul slemskivling mig bekant ! att andra så väljer att ta bort ordet gul ur namnet må vara upp till dem. att namnge svampen i fråga citronslemmskivling ger bara indikationer om att den smakar citron vilket den alltså inte gör. väntar med spänning på att någon börjar kalla den för “citronspottloskasvamp” bär mig emot att skriva så men det är väl dithän vissa av er här vill att de svenska svampnamnen skall utvecklas !

0

Kenneth

28 sep 2006 kl. 12:03

Here we go again!!

0

Franco Matli

28 sep 2006 kl. 12:20

Ja vist, vi kan kalla Mandelkremla för Mandlis, spindlingar för Cortisar.Så blir det ännu mera kaos i svampvärlden och till slut vet man inte vad man pratar om.Klar att det är kul skapa nya ord men de bör inte skapa missförstånd hos nybörjarna som inte hittar svampen i böcker.
Mykologi är en seriös vetenskap.
Hoppas att ingen blir sårad.

0

per d

28 sep 2006 kl. 12:24

matli, tack för stödet i kampen mot alla dessa skogstokiga troll !

0

Annette Landin

28 sep 2006 kl. 12:26

Nä, Franco ingen blir sårad, men det beror på ditt sätt att framföra det. Ödmjukt! Att sedan Trattisar är ett vanligt smeknamn för trattkantareller i folkmun, innebär nog inte att konsekvensen blir Mandlis, Citronis mm Ja, Franco det är seriöst, men detta forum är öppet för alla, även vi nybörjare. Om “ni mykologer” använder de latinska namnen oavkortat, så tror jag att forumet tappar många besökare och det blir mer matförgiftningar och ett “messerschmidt” forum… Såååå...kan du på onsdag???

0

Morgan

28 sep 2006 kl. 12:27

Lägger mig i lite!

Jag brukar kalla den rödgula trumpetsvampen för kycklingben, det kallade min morfar den för och det var väldigt länge sedan.
Det är bara ett mysigt smeknamn =)

0

Trumpelisa

28 sep 2006 kl. 12:29

När jag söker i databasen till vänster får jag inget napp på citrongul slemskivling men däremot på citronslemskivling????

0

Franco Matli

28 sep 2006 kl. 12:29

Tack själv per d, det börjar likna de glosor som jag skapar när jag gör korsord.

0

Totte

28 sep 2006 kl. 12:30

Trumpelisa undrade om någon vet varför man ändrar namnet, någon som vet?

0

Charina

28 sep 2006 kl. 12:34

Herregud, Citrongul slemskivling heter inte så för att den smakar citron utan för att nederdelen på foten är citrongul..
Pellelille, ta internet time out. Gå till biblioteket och låna lite litteratur.

0

Nicklas

I min bok står det också bara citronslemskivling (bonniers svampbok). där står också att den är knallgul längst ner på foten, därav namnet väl..

0

Totte

Charina

Ingen aning..

0

Pfifferling

28 sep 2006 kl. 12:37

franco du har alltid så kloka trevliga inlägg, tack för det

0

Totte

28 sep 2006 kl. 12:37

I boken “Svenska svampnamn” av Nils Lundqvist o Olle Persson så heter svampen citronslemskivling så då måste namnet ha ändrats eller? Boken är från 1987 o utgiven av Svenska botaniska föreningen.

Någon som vet varför?

0

per d

28 sep 2006 kl. 12:39

totte, man har inte ändrat namnet. sök på google ser du att bägge alternativen finns på tex wikipedia. själv tycker jag att citrongul slemmskivling är mer rättvisande än citronslemmskivling. svampen i fråga har ju bevisligen inte mycket gemensamt med citron mer än färgen på en liten del på foten.

0

Morgan

Karin Hedén

28 sep 2006 kl. 12:39

Hej Morgan!

Vad kul! Äntligen någon mer som använder “kycklingben” som svampnamn. MEN är Du säker på att det var rödgul trumpetsvamp och inte trattkantareller som Din morfar kallade så? Tycker Du inte att kvalitén på trattkantarellens “ben” liknar kycklingben mer än “benen” på den rödgula trumpetsvampen? Varifrån kom Din morfar? Mina släktingar som använde denna beteckning för trattkantareller (just för att skilja dom från rödgul trumpetsvamp)kom från Länna församling i Södermanland.

0

per d

28 sep 2006 kl. 12:42

charina, visa mig var jag påstått att svampen ifråga smakar citron. för det andra så uppskattar jag att du också benämner den citrongul slemmskivling !

0

Karin

Morgan

28 sep 2006 kl. 12:42

Nej jag är säker på att det var den rödgula trumpetsvampen, morfar syftade på färgen på “benen”.
Morfar var östgöte, från Valdermarsvik.

0

per d

28 sep 2006 kl. 12:46

och i norstedts stora svampboken från 1996 heter den citrongul slemskivling

0

Totte

28 sep 2006 kl. 12:47

Tittade i Nya svampboken o där säger de att citrongulslemskivling är det äldre namnet för citronslemskivlning….fortfarande någon som vet vem som ändrar namnen på svampar o varför?

0

per d

28 sep 2006 kl. 12:51

det är väl nya svamboken som ändrar namnet på svampar för att kunna rättfärdiggöra att de kallar sig för nya svampboken !!

0

Morgan

Karin

28 sep 2006 kl. 12:54

Hej igen!

Intressant! Kanske olika lokala traditioner… Så är det ju med språk. Håller med om att färgen på rödgul trumpetsvamp är mer lik kycklingbenens färg. Trattkantarellerna skiljer sig oftare i färg men kan ju också vara väldigt lika färgen på kycklingben. När det gäller kvalitén - fasta och gärna litet kantiga när man rullar dom mellan fingrarna - är trattkantareller emellertid mer lika kycklingben.
Mina gamla släktingar var födda på 1880-talet så jag kan inte fråga.
Det vore kul om det dök upp flera dialektala benämningar på svamp!

0

Trumpellisa

28 sep 2006 kl. 12:55

Men ni hittar väl inte heller Citrongul slemskivling i databasen, eller?

0

Hans v E

28 sep 2006 kl. 12:56

Har ni hört namnet “hönsbenssvamp” då? Om trattkantarell. Det har jag.
Jag var dessutom med om att föreslå namnkommiten att citrongul slemskivling skulle förkortas till citronslemskivling någon gång i slutet av 70talet eller början av 80talet. Vilket gjordes. Det var - och är - viktigt att svampar inte har för långa namn. Jag grundade förslaget på att svampen inte är gul om man inte tittar längst ner på foten och att den smakar syrligt som citron. Det senare beroende på att den innehåller oxalsyra (som rabarber).

0

Morgan

per d

28 sep 2006 kl. 12:56

ja du karin, det vore ju väldigt kul och praktiskt om var svamp hade sitt eget namn i vart härad, eller hur ?

0

Hans v E

Annette Landin

28 sep 2006 kl. 13:03

Berätta mer om det arbetet! Hur ofta revideras svamparna?

0

Franco Matli

28 sep 2006 kl. 13:06

Det är de som har skrivit boken som ändrar namn.Men vad det gäller “citronis” det var den ord som jg reagerade, i Ekologisk Katalog över storsvampar. (Databanken för hotade arter)av Tomas Hallingbäck (1994)
kan man läsa att Gomphidius glutinosus kallas Citronslemskivling.En förklaring kan vara att man vill förkorta.
T.ex.på svamp utställningar hade man en svamp som hette Blodskivig kanelspindelskivling, när jag försökte skriva namnet på skylten misslyckades jag jämt, de sista bokstav fick inte plats.

0

Peter Larsson

28 sep 2006 kl. 13:19

Människan har ju alltid strävat efter ära och berömmelse, kan man inte komma på något nytt så kan man ju alltid ändra namnet på det som redan finns och kalla det inovation eller förnyelse. Personligen tycker jag det verkar lite farligt att hålla på och ändra namnet på svampar hela tiden, det bidrar nog i rätt hög grad till att man som nybörjare kan göra allvarliga fel.

Dagens ordspråk: Bättre en njure i kroppen än dialys hos doktorn.

0

Namnändringar

Hans v E

28 sep 2006 kl. 13:22

Inte så särskilt ofta. Berätta mer om arbetet kan jag inte, men det förekommer mykologiska kongresser världen över där de vetenskapliga namnen (“latinet”) ändras och sen behöver då de svenska namnen justeras också.

Ett annat exempel på namnändring är rabarbersvampen som också hörde till släktet slemskivlingar (Gomphidius) och hette rödgul slemskivlig. Den är ju dock inte slemmig så namnet var inte bra och när vetenskapen bestämde att den skulle höra till ett annat släkte - Chroogomphus kunde den byta svenskt namn till det gamla “smeknamnet” rabarbersvamp.

0

Kenneth

28 sep 2006 kl. 13:36

Eller…utan att artbedömningen gått åt skogen: Bättre en svamp i pannan än tio i skogen!!?

0

Trumpelisa

28 sep 2006 kl. 13:54

Min fråga var tydligen inte helt obefogad. Vill också passa på att be om ursäkt för “citronis”. Försökte bara att vara ironisk.

0

Rabarbersvamp

Karin Hedén

28 sep 2006 kl. 13:56

Se där! Ibland segrar det folkliga!

0

Rabarbersvamp

per d

28 sep 2006 kl. 14:08

karin, och hur ofta är det folkliga det mest rätta, rent vetenskapligt ? att kalla denna svamp för rabarbersvamp var då något av det dummaste jag någonsin hört talas om vad gäller svampnamn ! vad har den med rabarber att göra ? lika tokigt som att kalla trattkantareller för kycklingben !!! tänk om den lokala ica handlaren börjar med att kalla kyclingben för trattkantareller !!

0

Karin Heden

Charina

28 sep 2006 kl. 14:14

Ja det är fint när det gör det.
Det är gott med kantisar o trattisar, kallar, brunisar o annat.
Gallisar e inte gott däremot.

0

Rabarbersvamp

Morgan

28 sep 2006 kl. 14:17

per d!
Inte för att vara snorkig eller så, men finns det ingen som kallar dig för Pelle? Chevrolet för cheva? T.o.m min mamma kallar mig Mogge, och då var det ändå hon som bestämde att jag skulle döpas till Morgan.

Go´å gla´.... kexchokla´

0

Rabarbersvamp

syrlige bo

28 sep 2006 kl. 16:08

När jag var barn så läste jag om både “höns-” och “kycklingben-“svamp som alternativa namn.
Dessuitom tyckte jag att det smakade lite lite citronsyrligt om det gula på den citrongula slemskivlingen, fast större delen av svampen är rätt oaptitligt gråblaskig så tyckte jag den smakade fint att steka med kantareller, så det så!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone