Hej undrar om någon kan hjälpa mig med artbestämning. Kan detta vara Kruskantarell eller svartnandekantarell. Växer i bokskog nära Stig på Söderåsen i Skåne.
Varför inte visa hur en eller några få svampar verkligen ser ut, även på undersidan?
Tror nog gyttret kan föreställa gamla kruskantareller, men…
Då kommer en bild på undersidan här. Trodde den laddades upp i första inlägget.
Nu blev det bättre. Visst är det kruskantarell!
Ok spännande tack för svar. Har ytterligare en kantarell sort jag hittat ca en meter från en sjö i nordvästra Skåne. Dessa kantareller är betydligt större och ljusare. Samt växer inte i tuvor men ändå tätt, lite som trattkantarell. Har du en aning om vad det kan vara? Tyvärr de ända bilderna jag har.
Bättre foto på undersidan oxå, visserligen från förra året. Växer vid Al och i lövhögar från Alen.
De nya bilderna ser ut som ovanligt blek variant av rödgul trumpetsvamp
Dessutom ovanligt krusig!
Det är stor variation i beståndet, men samtliga är ändå bleka till nästan vita. Har aldrig sett nått liknande. Och med tanke på ståndorten så blir det ännu mer underligt. Ca en meter från vattenbrynet i uppsköljda lövhögar av al. Stranden är sten/grus strand.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.