0 1355 visningar

5 svar

Infrysning med spad

Regina

15 jul 2004 kl. 03:03

Hej alla!

Har nu läst igenom hela forumet och funnit olika sätt att frysa in kantareller. Är det någon fördel med att frysa in kantareller med sitt eget spad? Jag önskar alla ett lyckosamt svampplockningsår, det ser onekligen ljust ut!

0

Mikael Jönsson

15 jul 2004 kl. 09:21

Ett gammalt beprövat sätt är ju att “värma” kantarellerna i en panna tills dom “svettats” ut all vätska. Fortsätt att “värma” tills vätskan dunstat bort. Låt svalna och frys i portionsförpackningar. Tillsätt ingen gul lök eller kryddor förän du ska anrätta dom.
Kulinariska hälsningar Micke

0

Bo Reyer, SALA

15 jul 2004 kl. 14:49

Det är alltid en fördel att frysa in dem i sitt eget spad. Om man inte behöver allt vid tillagningen, så har man ju alla smakämnena kvar!
Perfekt för t.ex en sås.

0

Totte

15 jul 2004 kl. 15:54

Fryser man in svamp med sitt spad med lite salt och utan smör så minimerar man öven risken för att svampen blir frysskadad och att smöret härsknar.

0

Kantarello

16 jul 2004 kl. 01:18

Halli hallå.
Allt stämmer men,
salt behövs absolut inte vid infrysnngen. Det tillsätter man vid tillagningen senare.

0

Regina

16 jul 2004 kl. 18:49

Hej igen alla!

Tack för alla svar. Nu har jag testat bägge alternativ, både med spad och utan. Har verkligen hittat mycket svamp i år. Pelle Holmberg skrev i DN 16/7 att kantarellerna har “krypit” upp på bergen där det växer enar, lavar och lingon. Jag kan intyga att det stämmer! Nu är det skogen som gäller varje dag, min hund är inte speciellt road längre av allt svampplockande!!! Önskar alla ett lyckosamt svampår.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone