Hej alla!
Har nu läst igenom hela forumet och funnit olika sätt att frysa in kantareller. Är det någon fördel med att frysa in kantareller med sitt eget spad? Jag önskar alla ett lyckosamt svampplockningsår, det ser onekligen ljust ut!
Ett gammalt beprövat sätt är ju att “värma” kantarellerna i en panna tills dom “svettats” ut all vätska. Fortsätt att “värma” tills vätskan dunstat bort. Låt svalna och frys i portionsförpackningar. Tillsätt ingen gul lök eller kryddor förän du ska anrätta dom.
Kulinariska hälsningar Micke
Hej igen alla!
Tack för alla svar. Nu har jag testat bägge alternativ, både med spad och utan. Har verkligen hittat mycket svamp i år. Pelle Holmberg skrev i DN 16/7 att kantarellerna har “krypit” upp på bergen där det växer enar, lavar och lingon. Jag kan intyga att det stämmer! Nu är det skogen som gäller varje dag, min hund är inte speciellt road längre av allt svampplockande!!! Önskar alla ett lyckosamt svampår.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.