0 694 visningar

16 svar

Rödgul trumpetsvamp

Morgan

28 sep 2006 kl. 12:21

Jisses!!!

Detta måste vara det bästa året vad det gäller Rödgul trumpetsvamp sen jag började plocka svamp. (30 år)
Jag har ett ställe strax utanför Nyköping och svampen tar aldrig slut. Jag har tagit dit vänner och jobbarkompisar och alla har plockat massor men det finns lika mkt kvar. Fantastiskt!!!
Det är ju en underbart god svamp!!

0

Trumpelisa

28 sep 2006 kl. 12:32

Jag bor också i Nyköping. Kanske kan få följa med någon gång?

0

Morgan

28 sep 2006 kl. 12:33

Trumpetlisa, självklart!!
Jag snålar inte med mina ställen.
Det är ut på Runtunavägen !

0

Trumpelisa

28 sep 2006 kl. 14:05

Vad snällt. När tänker du ge dig ut igen? Och vill du verkligen släpa med dig en tant i 50-årsåldern?

0

Morgan

28 sep 2006 kl. 14:12

Inga problem Trumpetlisa!
Dock vet jag inte hur mkt jobb jag har ännu nästa vecka, men ev. måndag e.m skulle kunna fungera.
Törs man lämna sin mail här?

Jag tar min hotmail: mogadon91@hotmail.com

0

Peter

28 sep 2006 kl. 16:01

Ville bara gratulera till svampfyndet.

En rasande god svamp.

0

Göran H

29 sep 2006 kl. 01:11

Morgan, håller med dig, Gul Trumpetsvamp är en riktig rysare, min absoluta favorit. Har avsiktligt utelämnat det röda i svampens officiella namn eftersom den aldrig haft något rött i sig.
Är jag nu provocerande är det bara bra, eftersom detta är ett av de mera korkade svampnamnen.

0

Gula

29 sep 2006 kl. 09:31

Borde ju egentligen heta brungul trumpetsvamp om man går på färgerna…

0

Sushi

29 sep 2006 kl. 11:44

Du var mig en snäll herre! Stor eloge till dig som delar med dig av dina ställen, det är det nog inte många som gör:)
Mvh

0

Birgitta D

29 sep 2006 kl. 19:46

Såg på torget i Tranås i dag att rödgul kostade 25 kr/ l. Vanliga kostade lika mycket för ca halva m ängden

0

Rödgul = orange

Erik Ekholm

29 sep 2006 kl. 22:51

Göran H:
“Har avsiktligt utelämnat det röda i svampens officiella namn eftersom den aldrig haft något rött i sig.
Är jag nu provocerande är det bara bra, eftersom detta är ett av de mera korkade svampnamnen. “

Förr i världen fanns inte ordet orange i vårt språk. Istället sa man rödgul eller brandgul om den färgen. Egentligen gillar jag inte “orange” för det är så otympligt att böja i svenskan så på det sättet är rödgul faktiskt bättre.

Du håller nog med om att foten har en orange eller orangerosa ton, så egentligen är väl namnet ganska korrekt, om man känner till språkhistorien bakom. Många svampnamn har ju gamla anor som det väl kan vara trevligt att hålla fast vid i en allt föränderligare värld?

(Vill förresten passa på att ge beröm till vår värd som förbättrat forumets funktionalitet sedan jag var här senast.)

0

Rödgul = orange

Göran H

30 sep 2006 kl. 00:02

Erik,
Varken rödgul eller brandgul känns relevant och dessvärre håller jag inte med om att foten har vare sig en orange, eller ännu värre orangerosa ton. Det är någonting som holländare har på överkroppen när de spelar landskamp i fotboll. Oranien du vet. Från 14-1500-talet. Men du har en eller fler poäng i ditt inlägg om gamla väl förankrade namn som det kan vara trevligt att hålla fast vid, då tänker jag själv på Rynkad Tofsskivling.
Håller fullständigt med om dina synpunkter inom den slutliga parentesen. Gosh, vad svårt att skriva i kolmörker. Sitter fortfarande ute.
Ha en fortsatt fin svamphöst Erik,
Hälsar Göran Häggström.

0

Rödgul = orange

Erik Ekholm

30 sep 2006 kl. 00:13

Göran,

vet inte vad vi ska kalla färgen i så fall, rent gul tycker jag inte att den är heller. Svampguiden beskriver den såhär:
“• Hattundersida ljusgul till orange, med otydliga grenade åsar som ger ett rynkigt intryck.
• Fot ihålig, gul till rödgul.”

Ösnkar dig en god svamphöstsfortsättning också, när du läser detta i bättre ljus i morgon!

0

Rödgul = orange

Göran H

30 sep 2006 kl. 00:30

Erik,
Sitter nog uppe en stund till. Har hittat både lysknapp och fingervantar. Varför krångla till det, Trumpetsvamp kort och gott, analogt med Kantarell.
Var i Uppland härjar du ?

0

Rödgul = orange

Erik Ekholm

30 sep 2006 kl. 01:19

“Varför krångla till det, Trumpetsvamp kort och gott, analogt med Kantarell. “

Oj oj, hjälp, dra oss inte in i DEN diskussionen igen! ;-)

“Var i Uppland härjar du ?”
Väsby. Var finns du?

0

Rödgul = orange

Göran H

30 sep 2006 kl. 01:29

Du har rätt, borde tänkt mig för.
Almunge. Flyttade till Väsby -från Hagalund 1956 och från Väsby 1999.

0

Andreas

8 okt 2006 kl. 19:40

Hej! jag bor i Jämtland och har också plockat massor av trumpetisar i år, en fråga vad gör ni med alla svamparna typ något gott recept eller förvaring maila svar till andreasbergmn@telia.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone