Jisses!!!
Detta måste vara det bästa året vad det gäller Rödgul trumpetsvamp sen jag började plocka svamp. (30 år)
Jag har ett ställe strax utanför Nyköping och svampen tar aldrig slut. Jag har tagit dit vänner och jobbarkompisar och alla har plockat massor men det finns lika mkt kvar. Fantastiskt!!!
Det är ju en underbart god svamp!!
Morgan, håller med dig, Gul Trumpetsvamp är en riktig rysare, min absoluta favorit. Har avsiktligt utelämnat det röda i svampens officiella namn eftersom den aldrig haft något rött i sig.
Är jag nu provocerande är det bara bra, eftersom detta är ett av de mera korkade svampnamnen.
Göran H:
“Har avsiktligt utelämnat det röda i svampens officiella namn eftersom den aldrig haft något rött i sig.
Är jag nu provocerande är det bara bra, eftersom detta är ett av de mera korkade svampnamnen. “
Förr i världen fanns inte ordet orange i vårt språk. Istället sa man rödgul eller brandgul om den färgen. Egentligen gillar jag inte “orange” för det är så otympligt att böja i svenskan så på det sättet är rödgul faktiskt bättre.
Du håller nog med om att foten har en orange eller orangerosa ton, så egentligen är väl namnet ganska korrekt, om man känner till språkhistorien bakom. Många svampnamn har ju gamla anor som det väl kan vara trevligt att hålla fast vid i en allt föränderligare värld?
(Vill förresten passa på att ge beröm till vår värd som förbättrat forumets funktionalitet sedan jag var här senast.)
Erik,
Varken rödgul eller brandgul känns relevant och dessvärre håller jag inte med om att foten har vare sig en orange, eller ännu värre orangerosa ton. Det är någonting som holländare har på överkroppen när de spelar landskamp i fotboll. Oranien du vet. Från 14-1500-talet. Men du har en eller fler poäng i ditt inlägg om gamla väl förankrade namn som det kan vara trevligt att hålla fast vid, då tänker jag själv på Rynkad Tofsskivling.
Håller fullständigt med om dina synpunkter inom den slutliga parentesen. Gosh, vad svårt att skriva i kolmörker. Sitter fortfarande ute.
Ha en fortsatt fin svamphöst Erik,
Hälsar Göran Häggström.
Göran,
vet inte vad vi ska kalla färgen i så fall, rent gul tycker jag inte att den är heller. Svampguiden beskriver den såhär:
“• Hattundersida ljusgul till orange, med otydliga grenade åsar som ger ett rynkigt intryck.
• Fot ihålig, gul till rödgul.”
Ösnkar dig en god svamphöstsfortsättning också, när du läser detta i bättre ljus i morgon!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.