Hej, har en 3 månader gammal hundvalp som verkar gilla att käka svamp. Igår så tuggade den på den här svampen som jag tycker påminner om en “Toppig giftspindling”. Valpen verkar inte sjuk eller så, ännu; men symtomen kan uppstå flera dagar efter har jag läst..
Vi har bara den här svampen på tomten vitt jag vet, för det är på tomten den växer, ofta lite mot skogen eller trän till. Ungefär 2-4 klumpvis på några halvmeter/meter mellanrum.
Svar skulle uppskattas stort.
Mvh,
Érdna
Nej det är absolut ingen toppig giftspindelskivling! Den enda möjliga likheten är färgen, men ingenting annat… Inte heller växer den såhär års.
Jag kan inte med säkerhet säga vad det är, men kanske toffelskräling. Den växer på död ved, som inte alltid syns om den hamnat under jord.
Men vad jag kan se är det ingen av de (för människor) kända giftsvamparna du hittat. Vad som är giftigt för hundar känner jag tyvärr inte till.
Det är nog tyvärr ingen som känner till om eventuellt andra svampar är giftiga för hundar än för oss. Gå inte att hitta något om det ivf. Omöjligt att det är så är det ju inte, då saker som är helt ofarliga för oss kan ta kål på en hund (kakao, vindruvor, lök…), men man kan nog utgå från att svampar som är giftiga för oss är det även för hund.
Tack så mycket för svaren! Det känns skönt att höra att det förmodligen inte är någon fara. Kommer ha noga uppsyn på valpen ifall att.
Tack!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.